”Opettajana minun pitäisi yrittää tiedostaa nämä asiat ja ehkä jopa pyrkiä saada muita tiedostamaan nämä samat asiat” : minäpystyvyysprosessit aineenopettajaopiskelijoiden sukupuolitietoisessa opettamisessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sitä, millaisia minäpystyvyysprosesseja aineenopettajaopiskelijoiden sukupuolitietoisen opettamisen pohdinnoista voidaan löytää. Sukupuolitietoista opettamista ja minäpystyvyysprosesseja ei ole aikaisemmin tutkittu yhdessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui 66 aineenopettajaopiskelijan oppimistehtävästä, joissa sukupuolitietoista opettamista ja minäpystyvyyttä pohdittiin. Aineisto analysoitiin yhdistämällä Voice Centred Relational -menetelmä ja teoriapohjainen sisällönanalyysi. Teoriapohjaisen sisällönanalyysin analyysirunko rakennettiin Banduran (1997) minäpystyvyysteorian minäpystyvyysprosessien mukaan.
Tutkimustulosten mukaan sukupuolitietoisen opettamisen kognitiiviset prosessit koostuvat omien ajatusten, toiminnan ja osaamisen reflektiosta. Sukupuolitietoinen opettaminen herätti aineenopettajaopiskelijoissa paljon tunteita. Motivaationaalisilta prosesseiltaan aineenopettajaopiskelijat jakautuivat ulkoisen, sisäisen ja ilman motivaatiota toimivien ryhmiin. Aineenopettajaopiskelijoiden valintaprosessit puolestaan jakautuivat implisiittisten, eksplisiittisten ja ilman valintoja olevien ryhmiin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan ajatella, että minäpystyvyysprosessit ovat yhteydessä aineenopettajaopiskelijoiden tapaan suunnitella ja toteuttaa sukupuolitietoista opettamista. Jatkossa tulisi tarkastella opettamisen ja minäpystyvyysprosessien yhteyttä lisää, esimerkiksi eri kasvattajaryhmillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
Etelämaa, Olli (2019)Tutkimukseni tarkoituksena on luoda pohjaa sukupuolitietoisen opettajuuden kehittämiselle opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessani lähestyn aihetta kokemuksellisuuden ja erityisesti merkityksen käsitteen avulla. Tavoitteenani ... -
Gender bias and gender equality beliefs in teaching efficacy profiles of Finnish physical education teachers
Gråstén, Arto; Kokkonen, Juha; Kokkonen, Marja (Routledge, 2022)Homogeneous teaching efficacy profiles of in-service physical education (PE) teachers (N = 175) from a variety of educational institutions, elementary to higher education, were examined. In addition, associated gender bias ... -
Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana
Merjonen, Päivi; Salmi, Paula; Latvala, Juha-Matti; Husberg, Henrik (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian ... -
Luokanopettaja haastavaksi kokemansa oppiaineen opettajana : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia
Kantoluoto, Suvi; Räsänen, Suvi (2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita. Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia ... -
Aineenopettajaopiskelijoiden antamia merkityksiä feminismille ja sukupuolten tasa-arvolle : miksi feminismistä on vaikea puhua?
Kaartinen, Elisa (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastelen sitä, millaisia merkityksiä aineenopettajaopiskelijat liittävät sukupuolten tasa-arvoon ja feminismiin ja mitkä feminismiin liitetyt merkitykset näyttäytyvät hyväksyttyinä ja mitkä eivät. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.