dc.contributor.advisor | von Bonsdorff, Pauline | |
dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Kujansuu, Nora | |
dc.contributor.author | Lahti, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T12:06:27Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T12:06:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64499 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa käsitellään vauvan ja vanhemman yhteisiä kokemuksia taiteiden parissa ja varhaisiän taidekasvatuksen vaikutuksia vauvaperheiden hyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää, tarjoaako varhaisiän taidekasvatus mahdollisuuksia vauvan ja vanhemman välisen varhaisen vuorovaikutuksen
vahvistumiselle sekä jaetuille kokemuksille ja elämyksille. Aikaisemmat tutkimukset aiheesta ovat painottuneet erityisesti lasten näkökulmaan ja kehitykseen, joten perehdymme myös siihen, millaisia käsityksiä vanhemmilla on roolistaan arjen taidekasvattajina. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään
erityisesti varhaista vuorovaikutusta osana taidekasvatusta sekä kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden näkökulmia taidekasvatuksen ja taiteiden kontekstissa.
Tutkimuksessa tarkastellaan taidekasvatustoimintaa, joka on suunnattu alle 1-vuotiaille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Tutkimuskohteena ovat Soiva vauvojen värikylpy -tuokioihin osallistuneet vauvat ja vanhemmat. Monimenetelmäisessä tapaustutkimuksessa selvitetään kaikkiin tuokioihin
osallistuneiden vanhempien kokemuksia toimintaan liittyen sähköisen kyselyn avulla sekä havainnoidaan neljän vauva – vanhempi-parin vuorovaikutusta sekä vauvojen keskinäistä vuorovaikutusta videoidun tuokion aikana. Videoaineisto analysoidaan Atlas.ti:n avulla ja CARE-Index -menetelmää
soveltaen. Analysoinnissa käytetään teemoittelua ja sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoittaa osan vanhemmista kokeneen, että tuokioiden aikainen vuorovaikutus heidän ja vauvojensa välillä oli intensiivisempää kuin tavallisesti. Tuokioiden aikana ilmeni paljon yhteistä liikettä ja fyysistä läheisyyttä sekä tunteiden jakamista, kun taas katsekontakti jäi vähäisemmäksi. Osa vanhemmista kuvasi kokeneensa tuokioiden aikana elämyksellisiä, mieleenpainuneita kokemuksia. Niissä korostuivat yhteinen ihmettely vauvan kanssa ja runsas kirjo positiivisia tunteita. Toiminta innosti ja rohkaisi vanhempia hyödyntämään saamiaan taidekasvatuksellisia työkaluja arjessaan.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaisiän taidekasvatus tarjoaa väylän yhteistoiminnallisuudelle ja elämyksellisille kokemuksille ja siten varhaisen vuorovaikutuksen
vahvistumiselle. Vanhempien rooli vauvojensa ensimmäisinä taidekasvattajina on merkittävä, joten monipuolisten taidekasvatuksellisten työkalujen tarjoaminen rikastuttaa perheen arkea. Varhaisiän taidekasvatus tukee perheen hyvinvointia, joten toiminta hyödyttää varhaiseen vuorovaikutukseen tukea kaipaavia vanhempia. | fi |
dc.format.extent | 133 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaisiän taidekasvatus | |
dc.title | Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906103111 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | moniaistisuus | |
dc.subject.yso | elämys | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | kuvataidekasvatus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | varhainen vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |