Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
Päivämäärä
2019Tutkielmassa käsitellään vauvan ja vanhemman yhteisiä kokemuksia taiteiden parissa ja varhaisiän taidekasvatuksen vaikutuksia vauvaperheiden hyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää, tarjoaako varhaisiän taidekasvatus mahdollisuuksia vauvan ja vanhemman välisen varhaisen vuorovaikutuksen
vahvistumiselle sekä jaetuille kokemuksille ja elämyksille. Aikaisemmat tutkimukset aiheesta ovat painottuneet erityisesti lasten näkökulmaan ja kehitykseen, joten perehdymme myös siihen, millaisia käsityksiä vanhemmilla on roolistaan arjen taidekasvattajina. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään
erityisesti varhaista vuorovaikutusta osana taidekasvatusta sekä kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden näkökulmia taidekasvatuksen ja taiteiden kontekstissa.
Tutkimuksessa tarkastellaan taidekasvatustoimintaa, joka on suunnattu alle 1-vuotiaille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Tutkimuskohteena ovat Soiva vauvojen värikylpy -tuokioihin osallistuneet vauvat ja vanhemmat. Monimenetelmäisessä tapaustutkimuksessa selvitetään kaikkiin tuokioihin
osallistuneiden vanhempien kokemuksia toimintaan liittyen sähköisen kyselyn avulla sekä havainnoidaan neljän vauva – vanhempi-parin vuorovaikutusta sekä vauvojen keskinäistä vuorovaikutusta videoidun tuokion aikana. Videoaineisto analysoidaan Atlas.ti:n avulla ja CARE-Index -menetelmää
soveltaen. Analysoinnissa käytetään teemoittelua ja sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoittaa osan vanhemmista kokeneen, että tuokioiden aikainen vuorovaikutus heidän ja vauvojensa välillä oli intensiivisempää kuin tavallisesti. Tuokioiden aikana ilmeni paljon yhteistä liikettä ja fyysistä läheisyyttä sekä tunteiden jakamista, kun taas katsekontakti jäi vähäisemmäksi. Osa vanhemmista kuvasi kokeneensa tuokioiden aikana elämyksellisiä, mieleenpainuneita kokemuksia. Niissä korostuivat yhteinen ihmettely vauvan kanssa ja runsas kirjo positiivisia tunteita. Toiminta innosti ja rohkaisi vanhempia hyödyntämään saamiaan taidekasvatuksellisia työkaluja arjessaan.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaisiän taidekasvatus tarjoaa väylän yhteistoiminnallisuudelle ja elämyksellisille kokemuksille ja siten varhaisen vuorovaikutuksen
vahvistumiselle. Vanhempien rooli vauvojensa ensimmäisinä taidekasvattajina on merkittävä, joten monipuolisten taidekasvatuksellisten työkalujen tarjoaminen rikastuttaa perheen arkea. Varhaisiän taidekasvatus tukee perheen hyvinvointia, joten toiminta hyödyttää varhaiseen vuorovaikutukseen tukea kaipaavia vanhempia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
Kosonen, Eerika (2019)Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni ... -
VALMA-koulutuksessa opiskelevien nuorten kokemuksia hyvinvoinnistaan sekä VALMA-koulutuksesta hyvinvoinnin tukena
Pietiläinen, Anna (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella nuorten opiskelijoiden kokemuksia hyvinvoinnistaan sekä sitä, millaisista ulottuvuuksista opiskelijat kokevat hyvinvointinsa rakentuvan. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten ... -
Taustamusiikki ravintolatyöntekijöiden motivaation ja hyvinvoinnin tukena
Sahlberg, Elina (2024)Taustamusiikilla luodaan usein tunnelmaa, atmosfääriä ja sillä voidaan ylipäätään ja herättää asiakkaissa erilaisia tunteita. Asiakkaiden lisäksi taustamusiikilla on huomattavia vaikutuksia myös työntekijöihin, joihin ... -
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian alussa keväällä 2020. Tutkimuksen aineistona käytettiin 46 neljäsluokkalaisen oppilaan teemahaastatteluista tehtyjä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.