Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLehtinen, Jenna-Maria
dc.date.accessioned2019-06-10T09:19:36Z
dc.date.available2019-06-10T09:19:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64475
dc.description.abstractTämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa, sekä miten lapset kokevat itsenäisyyden ja kasvattajan tuen. Tutkimus toteutettiin yhdessä eteläpohjanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen osallistujat olivat 4-5 -vuotiaita lapsia ja heitä oli yhteensä 11 lasta. Tutkimusaineisto hankittiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia, ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsen itsenäisyys ilmenee lapsen itsenäisenä toimintana, oman toiminnan ohjaamisena ja säätelynä sekä riippuvuutena aikuisesta. Lapset kokivat toimivansa ja ajattelevansa itsenäisesti, mutta he toivat esille, että aikuisilla on myös merkitystä heidän itsenäisyydellensä. He kokivat, että aikuiset voivat tukea heidän itsenäisyyttään, esimerkiksi opettamalla heille uusia asioita. Toisaalta lapset kertoivat, että aikuiset voivat myös säädellä heidän itsenäisyyttään erilaisten sääntöjen ja päätösten kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta itsenäisyyden näyttäytyvän lasten keskuudessa hyvin moninaisena ilmiönä. Lapsille oleellista oli saada tehdä asioita omien taitotasojensa mukaisesti sekä haastaa itseään kehittääkseen omaa itsenäisyyttään. Samalla kuitenkin he tarvitsivat aikuisen tukea ja läheisyyttä. Tutkimustulokset osoittivatkin itsenäisyyden ja riippuvaisuuden vuorottelun lasten arjessa.fi
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906103102
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoitsenäisyys (yksilöt)
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot