dc.contributor.advisor | Nieminen, Paavo | |
dc.contributor.advisor | Varsaluoma, Jukka | |
dc.contributor.author | Naukkarinen, Visa | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T08:20:55Z | |
dc.date.available | 2019-06-10T08:20:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64459 | |
dc.description.abstract | Tutkielma esittelee massiiviset monen pelaajan verkkoroolipelit(MMORPG:t), niiden pelimekaniikat ja niiden ympärillä tapahtuvan virtuaalitalouden sekä erilaisia tapoja luokitella niiden pelaajia. Tämän pohjalta havainnoidaan kyselytutkimuksen keinoin mikromaksuasenteiden ja pelaajien motivaatioiden yhteyttä käyttäen motivaatioiden komponenttiluokittelua. Aineiston analyysissä havaitaan yhteys muun muassa saavutus-motivaatiokomponentin ja mikromaksuhalukkuuden välillä, minkä syyksi esitetään virtuaalihyödykkeiden tuoma hyöty saavuttamiseen liittyvissä motivaatioissa. | fi |
dc.description.abstract | The thesis introduces massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs), their mechanics, the virtual economy conducted around them, and different ways to group player types. Based on these the thesis observes the link between microtransaction attitudes and playing motivations using a survey and motivation components. During the analysis of the survey data the study found, among other things, a connection between achievement-component and microtransaction willingness, and the benefits virtual goods bring to achievement-related motivations is suggested as the cause. | en |
dc.format.extent | 101 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli | |
dc.subject.other | pelaajatyyppi | |
dc.subject.other | motivaatiokomponentti | |
dc.subject.other | mikromaksu | |
dc.subject.other | virtuaalihyödyke | |
dc.title | MMORPG-pelaajien suhtautuminen mikromaksuihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906103091 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | roolipelit | |
dc.subject.yso | pelaajat | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | verkkopelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |