Show simple item record

dc.contributor.advisorShaikh, Aijaz
dc.contributor.advisorKarjaluoto, Heikki
dc.contributor.authorKonttinen, Joel
dc.date.accessioned2019-06-10T07:59:28Z
dc.date.available2019-06-10T07:59:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64452
dc.description.abstractNykyiset innovaatiot sekä jatkuva digitalisaatio ovat muuttaneet kuluttajien ja brändien välistä suhdetta. Brändien verkkosivujen ja brändikokemusten rooli on saavuttanut merkittävää kiinnostusta tutkijoiden parissa, mutta silti tutkimus niiden saralla on toistaiseksi vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli osallistua käynnissä olevaan keskusteluun brändikokemuksien roolista ja vaikutuksesta brändeille otollisten lopputulosten syntyyn ja kulutuskäyttäytymiseen verkkokontekstissa, ja tutkia tarkemmin verkkosivujen laadullisten tekijöiden vaikutusta brändikokemusten syntyyn. Tutkimuksessa tarkasteltiin sille asetettujen tavoitteiden mukaista jo olemassa olevaa kirjallisuutta brändikokemuksista ja verkkosivujen laadullisista tekijöistä, ja tutkimusmalli kehitettiin aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen perustuen. Mallissa käytetyt muuttujat ja rakenteet brändikokemukseen osalta omaksuttiin Brakuksen ja muut (2009) tutkimuksesta, ja verkkosivujen laadullisten tekijöiden muuttujat Aladwanin (2006) tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja siinä käytetty aineisto kerättiin käyttäen verkkokyselylomaketta. Kerätty näyte (n = 202) analysoitiin ensin käyttäen SPSS-ohjelmaa, ja sen jälkeen tuktimusmalli rakennettiin ja analysoitiin käyttäen SmartPLS 3.0 ohjelmaa. Tulokset tukivat suurinta osaa tutkimuksessa ja tutkimusmallissa esitetyistä olettamista. Verkkosivujen esteettisyys vaikutti merkittävästi brändikokemusten syntyyn, kun taas verkkosivujen teknillisen laadun ja brändikokemusten välistä suhdetta ei todettu merkittäväksi. Verkkosivujen estetiikan todettiin korreloivan brändikokemusten kanssa, ja näiden tulemana havaittiin luottamus brändiin, eWOM aikomukset ja kulutusaikomukset. Tämä tutkimus tukee aiempaa ymmärystä brändikokemuksesta vahvana indikaattorina yrityksille suotuisten lopputulosten suhteen. Tutkimustulokset osoittavat, että markkinoinnin ammattilaisten sekä johtajien olisi suositeltavaa painottaa verkkosivujen esteettisten osa-alueiden kehitystä, jotta ne voisivat luoda vahvoja brändikokemuksia, jotka taas voisivat enteillä yritykselle suotuisia lopputuloksia. Tutkimus peräänkuuluttaa myös tarvetta brändikokemuksien jatkotutkimuksille verkkokontekstissa, ja brändikokemuksen käsitteen yhtenäistämiselle.fi
dc.description.abstractThe recent and ongoing innovations and digitization have transformed the relationship between brands and consumers. The role of brand websites, brand experiences, and brand outcomes has gathered notable interests from the scholarship yet the studies on the relationship of websites and brand experiences has remained in its infancy. The objectives set for this study were to contribute to the on-going debate on the role of brand experiences creating and affecting favourable brand and behavioral outcomes in online setting, and to further investigate the role of web qualities as antecedents of brand experience. Based on the objectives and aim of this study, the current literature on brand experience and web quality was investigated and based on the literature review, a research model was developed and proposed. The constructs for the model were adopted from previous studies, and the multidimensional brand experience construct used in the model was based on the study from Brakus et al (2009), and the web quality dimensions were adopted from the study by Aladwani (2006) This study was conducted as quantitative research and the data were collected via online questionnaire. The sample collected (n = 202) was first analyzed using the SPSS followed by the Partial Least Squared structural equation modeling using SmartPLS 3.0. The results provided by the PLS-SEM testing supported majority of the hypotheses set in the research model. Appearance web quality dimension had significant effect on evoking brand experiences, whereas the relationship between technical quality dimension and brand experience was found non-significant. Brand trust, eWOM-intentions and behavioral intentions were identified as outcomes of brand experiences evoked by appearance web quality. Hypothesis of appearance quality’s direct positive effect on behavioral intentions was not supported by the results. This study supports the previous understanding of brand experiences as strong predictors for success outcomes, applicable also to online context. The results produced by this study implicate the marketers and managers to emphasize the website’s appearance attributes in order to create strong brand experiences predicting favorable behavioral and brand outcomes and call out for further studies to create unified conceptualization of brand experiences in online context.en
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherbrand experience
dc.subject.otherWeb quality
dc.subject.otherbrand trust
dc.subject.otherbehavioral intentions
dc.subject.othereWOM intentions
dc.titleExamining the antecedents and consequences of web brand experience
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906103088
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysoWWW-sivut
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysotrust
dc.subject.ysoweb pages
dc.subject.ysobrands
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record