University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Examining the antecedents and consequences of web brand experience

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Konttinen, Joel
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Nykyiset innovaatiot sekä jatkuva digitalisaatio ovat muuttaneet kuluttajien ja brändien välistä suhdetta. Brändien verkkosivujen ja brändikokemusten rooli on saavuttanut merkittävää kiinnostusta tutkijoiden parissa, mutta silti tutkimus niiden saralla on toistaiseksi vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli osallistua käynnissä olevaan keskusteluun brändikokemuksien roolista ja vaikutuksesta brändeille otollisten lopputulosten syntyyn ja kulutuskäyttäytymiseen verkkokontekstissa, ja tutkia tarkemmin verkkosivujen laadullisten tekijöiden vaikutusta brändikokemusten syntyyn. Tutkimuksessa tarkasteltiin sille asetettujen tavoitteiden mukaista jo olemassa olevaa kirjallisuutta brändikokemuksista ja verkkosivujen laadullisista tekijöistä, ja tutkimusmalli kehitettiin aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen perustuen. Mallissa käytetyt muuttujat ja rakenteet brändikokemukseen osalta omaksuttiin Brakuksen ja muut (2009) tutkimuksesta, ja verkkosivujen laadullisten tekijöiden muuttujat Aladwanin (2006) tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja siinä käytetty aineisto kerättiin käyttäen verkkokyselylomaketta. Kerätty näyte (n = 202) analysoitiin ensin käyttäen SPSS-ohjelmaa, ja sen jälkeen tuktimusmalli rakennettiin ja analysoitiin käyttäen SmartPLS 3.0 ohjelmaa. Tulokset tukivat suurinta osaa tutkimuksessa ja tutkimusmallissa esitetyistä olettamista. Verkkosivujen esteettisyys vaikutti merkittävästi brändikokemusten syntyyn, kun taas verkkosivujen teknillisen laadun ja brändikokemusten välistä suhdetta ei todettu merkittäväksi. Verkkosivujen estetiikan todettiin korreloivan brändikokemusten kanssa, ja näiden tulemana havaittiin luottamus brändiin, eWOM aikomukset ja kulutusaikomukset. Tämä tutkimus tukee aiempaa ymmärystä brändikokemuksesta vahvana indikaattorina yrityksille suotuisten lopputulosten suhteen. Tutkimustulokset osoittavat, että markkinoinnin ammattilaisten sekä johtajien olisi suositeltavaa painottaa verkkosivujen esteettisten osa-alueiden kehitystä, jotta ne voisivat luoda vahvoja brändikokemuksia, jotka taas voisivat enteillä yritykselle suotuisia lopputuloksia. Tutkimus peräänkuuluttaa myös tarvetta brändikokemuksien jatkotutkimuksille verkkokontekstissa, ja brändikokemuksen käsitteen yhtenäistämiselle. ...
 
The recent and ongoing innovations and digitization have transformed the relationship between brands and consumers. The role of brand websites, brand experiences, and brand outcomes has gathered notable interests from the scholarship yet the studies on the relationship of websites and brand experiences has remained in its infancy. The objectives set for this study were to contribute to the on-going debate on the role of brand experiences creating and affecting favourable brand and behavioral outcomes in online setting, and to further investigate the role of web qualities as antecedents of brand experience. Based on the objectives and aim of this study, the current literature on brand experience and web quality was investigated and based on the literature review, a research model was developed and proposed. The constructs for the model were adopted from previous studies, and the multidimensional brand experience construct used in the model was based on the study from Brakus et al (2009), and the web quality dimensions were adopted from the study by Aladwani (2006) This study was conducted as quantitative research and the data were collected via online questionnaire. The sample collected (n = 202) was first analyzed using the SPSS followed by the Partial Least Squared structural equation modeling using SmartPLS 3.0. The results provided by the PLS-SEM testing supported majority of the hypotheses set in the research model. Appearance web quality dimension had significant effect on evoking brand experiences, whereas the relationship between technical quality dimension and brand experience was found non-significant. Brand trust, eWOM-intentions and behavioral intentions were identified as outcomes of brand experiences evoked by appearance web quality. Hypothesis of appearance quality’s direct positive effect on behavioral intentions was not supported by the results. This study supports the previous understanding of brand experiences as strong predictors for success outcomes, applicable also to online context. The results produced by this study implicate the marketers and managers to emphasize the website’s appearance attributes in order to create strong brand experiences predicting favorable behavioral and brand outcomes and call out for further studies to create unified conceptualization of brand experiences in online context. ...
 
Keywords
brand experience Web quality brand trust behavioral intentions eWOM intentions luottamus WWW-sivut brändit trust web pages brands
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906103088

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Examining the antecedents and consequences of perceived value : a case study of mobile banking application usage in the Kingdom of Saudi Arabia 

    Alamoudi, Hawazen O.; Alharthi, Majed D.; Shaikh, Aijaz A.; Haddoud, Mohamed Yacine (Inderscience Publishers, 2022)
    Recent advancements in information, communications, and mobile technologies have revolutionized banking and payment services as well as consumer behavior. This study examines the continuous usage experience of mobile ...
  • Role of website quality on online trust in e-commerce context 

    Dhaugoda, Sabina (2021)
    Since the proliferation of electronic commerce (e-commerce) in the late nineties, an increasing number of customers are taking advantage of its benefits such as convenient online shopping, product/service search, price ...
  • Motivational drivers of behavioral online brand engagement in content consumption context : examining brand commitment and trust in online content as moderators 

    Hepola, Janne (2015)
    The Internet has become increasingly important for companies in recent years. However, online environment possesses many challenges for both managers and researchers. Moreover, it is not until recently engagement concept ...
  • Online content consumption experiences as drivers of engagement behaviors and recommendation intention 

    Heino, Anna (2017)
    Internet ja sosiaalinen media ovat luoneet uusia tapoja yrityksille olla vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Yritysten päättäjät ovat tietoisia sitoutuneiden asiakkaiden tuomista positiivisista ...
  • Antecedents and consequences of perceived investment value 

    Karjaluoto, Heikki; Puustinen, Pekka (European Marketing Academy, 2014)
    To gain a more comprehensive view to non-institutional investment behavior, this study develops and tests a set of hypotheses linking self-congruence, risk profile and investment experience with perceived investment value ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre