Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisopettajien näkemyksiä erityisopetuksen oppilaiden oppimisesta tietoteknisten laitteiden avulla. Mielenkiinnon kohteena on, kuinka tietoteknologiaa hyödynnetään erityisopetuksessa ja millaisia kokemuksia erityisopettajilla on teknologiasta erityisoppilaiden lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Jyväskylän alueen alakoulujen erityisopettajia. Haastatteluihin osallistui kymmenen erityisopettajaa yhdeksästä eri koulusta. Aineisto analysoitiin käyttämällä analyysimenetelmänä teemoittelua, joka toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Teemat muodostettiin aineistosta ja teoriaa käytettiin tukena teemojen hahmottelussa.
Tutkimuksessa havaittiin, että teknologiaa hyödynnetään erityisopetuksessa koko ajan enemmän, mutta vähemmän kuin yleisopetuksessa. Teknologian tärkeimpiä hyötyjä opetustilanteiden kannalta ovat oppilaiden lisääntynyt motivaatio, teknologian antama runsas ja nopea palaute, teknologian ylivertaisuus paljon toistoja vaativissa tehtävissä ja monipuoliset käyttömahdollisuudet. Toisaalta teknologian hyödyntäminen tuo opetuksen järjestämiseen uusia haasteita, mikä edellyttää opettajilta perehtymistä laitteisiin ja ohjelmiin. Teknologiset apuvälineet ovat erityisopettajien mukaan saaneet oppilailta pääosin positiivisen vastaanoton.
Tulosten perusteella teknologiaa käytetään erityisopetuksessa mahdollisuuksiin nähden monipuolisesti ja sen käytöstä on saatu paljon positiivisia kokemuksia. Teknologian monet hyödyt osoittavat, että siihen tulisi panostaa erityisopetuksessa yhä enemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28158]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Tietokonepeli espanjankielisten lasten lukemaan oppimisen harjoittajana Chilessä
Rinne, Maria (2008) -
Luokanopettajien suhtautuminen erityisoppilaiden integraatioon
Linna, Miia (2004) -
Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
Leppiniemi, Päivi (2013)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvailla erityisoppilaan osittaista integraatiota yleisopetukseen Jyväskylän perusopetuksen alakoulujen vuosiluokilla 1- 6. Tutkimuksessa selvitettiin puhelinhaastatteluissa 81 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.