University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen

Thumbnail
View/Open
585.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Leppiniemi, Päivi
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvailla erityisoppilaan osittaista integraatiota yleisopetukseen Jyväskylän perusopetuksen alakoulujen vuosiluokilla 1- 6. Tutkimuksessa selvitettiin puhelinhaastatteluissa 81 alakoulun erityisopettajalta, paljonko osittain yleisopetukseen integroitu erityisoppilas osallistuu yleisopetukseen viikossa ja missä oppiaineissa. Tutkimuksessa vertailtiin eri ryhmien välistä osallistumista yleisopetukseen ja selvitettiin haastattelemalla neljän erityisopettajan käsityksiä osittaisen integraation syistä, hyödyistä ja haitoista. Tilastollisessa päättelyssä käytettiin hyväksi erilaisia jakaumia ja tilastollisia testejä kuten t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Haastattelut litteroitiin ja haastattelujen analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Osittain yleisopetukseen integroidut erityisoppilaat (n 269) jaettiin kahteen ryhmään: pääasiassa yleisopetuksessa ja pääasiassa erityisopetuksessa opiskeleviin. Pääasiassa yleisopetuksessa opiskelevia oli 68 % tutkittavista. He opiskelivat erityisopetuksessa yleisimmin äidinkieltä, matematiikkaa ja englantia. Pääasiassa erityisopetuksessa opiskelevia oli 32 % tutkittavista ja he opiskelivat yleisopetuksessa taito- ja taideaineita, joista useimmiten liikuntaa. Oppilaat, joille päätös erityisestä tuesta oli tehty oppimisvaikeuksien takia osallistuivat yleisopetukseen merkitsevästi enemmän kuin oppilaat, joiden erityisen tuen syy oli lievä tai vaikea kehitysviivästymä. Osittain yleisopetukseen integroituja poikia oli lähes puolet enemmän kuin tyttöjä. Poikien ja tyttöjen yleisopetukseen osallistumisen määrät eivät kuitenkaan eronneet merkitsevästi toisistaan. Osittainen integraatio oli seurausta koulun toimintakulttuurista, oppilaan kyvyistä ja opettajista. Erityisoppilaan yleisopetukseen osallistumisen nähtiin hyödyttävän erityisoppilaan sosiaalisia suhteita. Osittaisen integraation haittoina nähtiin oppilaan stressaantuminen ja yleis- ja erityisopetusjärjestelyiden yhteensovittaminen. Osittaisen integraation mahdollisuus nähtiin myös esteenä oppilaan täydelle integraatiolle. Tutkimuksen johtopäätöksinä oli, että erityisoppilaiden yleisopetukseen osallistumisen vaihteluväli oli valtava. Näyttää myös, että mitä vammaisemmasta tai poikkeavammasta oppilaasta on kysymys, sitä vähemmän hän yleisopetukseen osallistuu. Koulujen erilaiset toimintakulttuurit vaikuttivat myös erityisoppilaiden yleisopetukseen integraation määrään. Jatkossa olisi tärkeää tutkia oppilaiden omia kokemuksia osittaisesta integraatiosta yleisopetukseen, sillä tutkimustulosten valossa näyttää, että osittainen integraatio ei ole välttämättä paras ratkaisu kaikille oppilaille. ...
Keywords
osittainen integraatio erityisoppilas erityisoppilaat integraatio yleisopetus erityisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402101215

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Integraatio ja opettajat : peruskoulun opettajien käsityksiä erityisoppilaiden sijoittamisesta yleisopetukseen 

    Ollqvist, Päivi (2001)
  • Luokanopettajien suhtautuminen erityisoppilaiden integraatioon 

    Linna, Miia (2004)
  • MBD-oppilaiden integroiminen yleisopetukseen Vaasassa 

    Konttinen, Helena (1994)
  • Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena 

    Puttonen, Henrik (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisopettajien näkemyksiä erityisopetuksen oppilaiden oppimisesta tietoteknisten laitteiden avulla. Mielenkiinnon kohteena on, kuinka tietoteknologiaa hyödynnetään erityisopetuksessa ...
  • Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa 

    Jääskeläinen, Auli (2015)
    Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre