dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla-Maija | |
dc.contributor.author | Vertanen, Sanna | |
dc.contributor.author | Hautanen, Eerika | |
dc.date.accessioned | 2019-06-06T11:07:39Z | |
dc.date.available | 2019-06-06T11:07:39Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64415 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. Osallisuus on monimerkityksinen käsite. Tässä tutkimuksessa osallisuutta tarkastellaan osana vertaisryhmien toimintaa erilaisissa oppimistilanteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla oppilaita monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana. Tutkimukseen osallistui 22 oppilasta, joista lisäksi teemahaastatteluna toteutettuun parihaastatteluun osallistui kahdeksan oppilasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia. Oppilaan yksilöllisillä piirteillä ja omalla aktiivisuudella sekä kontekstilla on merkitystä yksilön osallisuuden toteutumisessa. Ryhmän rakenne, yhteisöllisyys ja ryhmän jäsenten toiminta voivat niin tukea kuin estää yksilön osallisuuden kokemuksia. Ryhmän toiminnassa on merkittävää ryhmän jäsenten aktiivisuus ja tavoitteiden suuntaisen toiminnan toteuttaminen, jotka osaltaan luovat puitteet yksilön osallisuudelle.
Osallisuus näyttäytyy oppilaille arjen pieninä asioina; heille ovat tärkeitä keskusteluissa ja sosiaalisissa tilanteissa kuulluksi ja huomioiduksi tulemisen ko- kemukset. Sosiaalisissa tilanteissa oppilaan suhtautuminen yhteistyön tekemiseen koetaan yhteisen työskentelyn kannalta merkittäväksi. Lasten ajatuksia ymmärtämällä voidaan paremmin tukea heidän osallisuuttaan luokassa. | fi |
dc.format.extent | 105 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ryhmätyöskentely | |
dc.title | Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906063055 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.type.okm | G2 | |