Luokanopettajakoulutuksen opetusharjoittelun ohjaus opettajuutta rakentamassa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia teemoja käsitellään luokanopettajakoulutuksen opetusharjoittelun ohjauskeskusteluissa sekä millaista opettajakuvaa ja tulkintaa opettajan työn luonteesta sen kautta rakennetaan suhteessa opettajankoulutuksen tavoitteisiin. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän normaalikoululta videoimalla luokanopettajakoulutukseen liittyvien opetusharjoitteluiden ohjauskeskusteluja keväällä 2015.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opetusharjoittelun ohjaajat pitävät ohjauskeskustelut pintapuolisella tasolla siirtäen objektiivista tietoa opetusharjoittelijoille. Ohjauskeskustelujen luonne oli monologista. Ohjauskeskusteluissa käytiin välillä myös syvällisempää pohdintaa vaativissa, haastavissa aiheissa, joista opetusharjoittelun ohjaajat kuitenkin palauttivat keskustelun nopeasti takaisin pintatasolle objektiivisen tiedon pariin. Vaikuttaa siltä, että haastavien aiheiden ympärillä oli välttelyn tila, koska opetusharjoittelun ohjaajat eivät tarttuneet opiskelijoiden aloitteisiin pohtia haastavia aiheita. Näiden pohtiminen olisi vaatinut keskustelulta dialogista tilaa, sekä eettis-filosofista pohdintaa, jossa tiedon luonne on subjektiivista.
Aineiston perusteella rakennettiin tulkinta opettajan työtä kuvaavista teeseistä, joita ohjauskeskusteluiden kautta välitetään. Johtopäätöksenä oli, että opetusharjoittelun ohjaus nojaa edelleen pääosin traditionaaliseen mestari-kisälli -tyyliin, eikä syvällisesti pohdittua ja jäsenneltyä kasvatustieteeseen nojaavaa ohjausteoriaa ole riittävästi havaittavissa ohjaajien ohjauksen taustalla. Näin ollen opettajuutta rakennetaan valtaosin siirrettävissä olevan objektiivisen tiedon kautta, joka ohjaa opettajan työn ulospäin näkyvää puolta, mutta opettajan työhön liittyvät sisäiset prosessit tunteineen ja asenteineen jäävät liian paljon huomioimatta opetusharjoittelun ohjauskeskusteluissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
Mouhu, Heidi; Kurttila, Pasi (Jyväskylän yliopisto; eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2023)Yliopistojen harjoittelukoulut, Norssit, ovat opettajankoulutuksen ytimessä, sillä niissä toteutuvat ohjatut opetusharjoittelut mahdollistavat opettajaksi opiskeleville opettajan työn harjoittelemisen autenttisessa ... -
Oppilaitoksen ohjaavien opettajien näkemyksiä opetusharjoittelun ohjauksesta Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa
Lehtelä, Pirjo-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2012)Tässä hankkeessa keskitytään tarkastelemaan Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opetusharjoittelua erityisesti ohjauksen näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena ovat oppilaitosten ohjaavien opettajien näkemykset ohjauksesta. ... -
Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana
Chydenius, Heidi; Vehviläinen, Sanna; Fonsén, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2024)Early childhood education (ECE) teacher training in Finland always includes teaching practice, which is carried out in a training ECE centre working in cooperation with the university. According to recent ... -
Sukupuoli, opettajuus ja eletty merkitys : kokemuksellisesti kohti sukupuolitietoista opettajuutta
Etelämaa, Olli (2019)Tutkimukseni tarkoituksena on luoda pohjaa sukupuolitietoisen opettajuuden kehittämiselle opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessani lähestyn aihetta kokemuksellisuuden ja erityisesti merkityksen käsitteen avulla. Tavoitteenani ... -
Uusi kahden aineen opettajankoulutus laaja-alaista opettajuutta tukemassa
Lumijärvi, Mari (2005)