University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä > View Item

Oppilaitoksen ohjaavien opettajien näkemyksiä opetusharjoittelun ohjauksesta Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa

Thumbnail
View/Open
631.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
Authors
Lehtelä, Pirjo-Liisa
Date
2012

 
Tässä hankkeessa keskitytään tarkastelemaan Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opetusharjoittelua erityisesti ohjauksen näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena ovat oppilaitosten ohjaavien opettajien näkemykset ohjauksesta. Tutkimustehtävänä on selvittää: 1) Millaisia käsityksiä opetusharjoittelun ohjaajilla on ohjauksesta? 2) Mikä opetusharjoittelun ohjauksessa on heille tärkeää? 3) Millaisia ohjaustarpeita opettajaopiskelijoilla on? 4) Mitkä ovat haasteita opetusharjoittelun ohjauksessa? Hankkeessa hyödynnetään holistista opiskelijakeskeistä ohjausmallia ohjaavien opettajien roolin ja tehtävien asemoinnissa opiskelijan kokonaisvaltaisen ohjauksen osana. Opetusharjoittelun ohjaaminen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa perustuu mentorointiprosessiin, joka on myös hankkeessa viitekehyksenä. Aineisto hankkeeseen on kerätty kyselylomakkeella opetusharjoittelun ohjauksen koulutuksen yhteydessä tammikuussa 2012. Kyselyn vastaajat olivat eri oppilaitoksista eri alojen opettajia, yhteensä 21 yksi opettajaa. Holistiseen opiskelijakeskeiseen ohjausmalliin suhteutettuna ohjaavat opettajat näkivät oman roolinsa ohjaajina liittyvän opiskelun ja oppimisen ohjaukseen ja psykososiaaliseen ohjaukseen. Varsinaisesti uraohjaukseen liittyviä sisältöjä ei ohjauksen määrittelyssä löytynyt. Samanlainen tulkinta voitaneen tehdä ohjaavien opettajien käsityksistä opettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluun liittyvistä ohjaustarpeista. Ne liittyivät samoin edellä esitettyihin holistisen opiskelijakeskeisen ohjauksen osa-alueisiin; opiskelun ja oppimisen ohjaukseen sekä psykososiaaliseen ohjaukseen. Ammattiin ja uraohjaukseen liittyvä tukeminen oli kuitenkin esillä ohjauksen merkityksen tulkinnoissa. Opetusharjoittelua ohjaavat opettajat oppilaitoksissa toimivat holistisen opiskelijakeskeisen mallin mukaan ensimmäisen tason ohjaustahoina. Mentoroinnin näkökulmasta esillä on olennaisena vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitys mentorointiprosessissa. Ohjaavat opettajat myös kokevat merkitykselliseksi oman kokemuksen ja osaamisen hyödyntämisen sekä mahdollisuuden kehittää ohjattavaa. Opetusharjoittelun ohjaavien opettajien oman työn kehittäminen on oleellinen tekijä. Haasteeksi mentoroinnissa koetaan oman asiantuntemuksen riittävyys ja ohjattavan kohtaaminen, ajankäyttö ja resursointiin liittyviä asioita. Tuloksia voidaan hyödyntää ohjaajakoulutuksen suunnittelussa ja opetusharjoittelun ohjauksen laadullisessa kehittämisessä Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Ohjaavien tahojen yhteistyö ja verkostoituminen ovat keskeisiä opetusharjoittelun ohjaamisen kehittämisessä. Ohjaavien opettajien informaatiossa ja koulutuksessa voisi vielä enemmän painottaa myös opettajaopiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tavoitetta opetusharjoitteluun liittyvien tehtävien ja toteuttamisen käsittelyn lisäksi. Holistisen opiskelijakeskeisen ohjausmallin hyödyntäminen avaa kaikille osapuolille ohjaustahojen kenttää paremmin ...
Publisher
Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
ISSN Search the Publication Forum
1796-4717.
Keywords
Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu ohjaus opetusharjoittelu mentorointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210222744

Metadata
Show full item record
Collections
  • Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä [113]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaustarpeet ammatillisessa peruskoulutuksessa : kehittämishanke maahanmuuttajataustaisten lähihoitajaopiskelijoiden opinto-ohjauksesta : Anne Venemies 

    Venemies, Anne (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007)
  • Oppiminen on muiden kanssa toimintaa : toimintatutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen opetusarjoittelun ohjauksesta 

    Penttinen, Harri (2002)
  • Ohjausjärjestelmän kehittäminen Keuruun lukiossa : opettajien ja lukiolaisten näkemyksiä ohjauksesta 

    Puukka, Helena (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007)
  • Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta 

    Pääkkönen, Marko (2000)
  • Opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta yliopistossa 

    Mäkikangas, Sari (2019)
    Opiskelijoiden ohjausta ja sen kehittämistä pidetään merkittävänä niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkimuksessa pureuduttiin yhteen yliopisto-ohjauksen keskeiseen lajiin, hops-ohjaukseen, koska siihen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre