dc.contributor.advisor | Leivo, Marjaana | |
dc.contributor.author | Kaukola, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T08:38:58Z | |
dc.date.available | 2019-06-05T08:38:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64354 | |
dc.description.abstract | Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen
lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkielman fenomenologinen lähestymistapa oli Heideggerin hermeneuttinen fenomenologia. Tutkimusaineisto koostui kolmen erityisopettajan ja kahden luokanopettajan haastatteluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin Perttulan (1995) esittämän viisivaiheisen mallin
mukaan, joka pohjautuu Giorgin kehittämään fenomenologisen psykologian
analyysimenetelmään.
Tutkielman tulosten mukaan erityisopettajan ja luokanopettajan välinen
yhteisopettajuus mahdollisti kolmiportaisen tuen toteuttamista. Mahdollistavia
tekijöitä olivat opettajien myönteiset asenteet, riittävät resurssit ja johdon tuki.
Kolmiportaisen tuen toteuttaminen edellytti jatkuvaa tuen tarpeiden arvioimista. Ainoastaan tämän nähtiin mahdollistavan yksilölliset tukitoimet.
Koulutuksen nähtiin mahdollistavan opettajien myönteisen asennoitumisen yhteisopettajuutta kohtaan. Lisäksi kolmiportainen tukijärjestelmä vaatii
kehittämistä ja tutkimusperustaista tietoa arvioinnin mahdollistamiseksi. Tuen
tasojen sisällöt tulisi kuvata yksityiskohtaisemmin ja opettajilla tulisi olla käytössään enemmän tuen vaikuttavuuden arviointivälineitä. Tämä on tärkeää
suunniteltaessa tehokkaita tukitoimia. | fi |
dc.format.extent | 104 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906052966 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |