dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Ritala, Anni | |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T07:57:15Z | |
dc.date.available | 2019-06-05T07:57:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64345 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon alakouluikäiset joukkuevoimistelijat liikkuvat vapaa-ajallaan, miten he suhtautuvat koululiikuntaan ja omaan lajiinsa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten vastaajien kokemukset koululiikunnasta ja joukkuevoimistelusta eroavat keskenään.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, johon osallistui saman seuran 58 alakouluikäistä joukkuevoimistelijaa alakoulun kaikilta luokka-asteilta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla hyödyntäen frekvenssejä, ristiintaulukointia sekä korrelaatiokerrointa.
Tuloksista ilmeni, että yli puolet vastaajista liikkui vähintään tunnin päivittäin. Vastaajista melkein kaikki kokivat sekä koululiikunnan että joukkuevoimistelun mukavaksi tai erittäin mukavaksi. Koululiikuntaan ja joukkuevoimisteluun suhtautumisessa oli kuitenkin eroja tarkasteltaessa valintoja ”Erittäin mukavaa” ja ”Mukavaa” vaihtoehtojen välillä. Näiden perusteella joukkuevoimistelu koettiin mieluisammaksi. Tutkimustulosten ja teorian pohjalta kehittyi muokattu liikuntakokemusmalli, jolla voidaan selittää sekä koululiikunnasta että joukkuevoimistelusta syntyviä kokemuksia.
Vaikka kokemukset koululiikunnasta ja joukkuevoimistelusta olivat myönteisiä, tulisi keksiä keinoja, joilla saadaan niistä kaikkien mielestä erittäin mukavia. Oppilaiden ja valmennettavien kuuntelu tässä asiassa onkin erittäin tärkeää. Jatkoa ajatellen on tärkeää tutkia näitä kaikkia (vapaa-ajan fyysistä aktiivisuutta, suhtautumista koululiikuntaan ja suhtautumista joukkuevoimisteluun) myös erikseen ja laajemmalta tutkimusjoukolta, jotta tuloksista saataisiin enemmän irti ja jotta niitä voisi paremmin soveltaa koskemaan suurempaa joukkoa. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Alakouluikäisten joukkuevoimistelijoiden asenteet ja kokemukset koululiikuntaa ja omaa lajiaan kohtaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906052957 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | vapaa-aika | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | joukkuevoimistelu | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |