Recent understandings of gender and teachers in educational research : a review study
Tekijät
Päivämäärä
2019Under the era of Agenda 2030, inclusive quality education for all and gender equality are highlighted as Sustainable Development Goals (SDGs). Their interconnectedness is emphasized in corresponding targets and indicators displaying its timely relevance. Yet studies regarding gender equality in education field were conducted under specific country context. Thus, there is a need to mark the overarching understandings where each case can be positioned.
This study aims to map recent understandings of gender and teachers in educational research. A review study was conducted with articles from two journals, Gender and Education and Teaching and Teacher Education. The fo-cus of analysis was in understanding what kind of gender issues have been addressed in articles on one hand and capturing the roles of teachers in the process of advancing gender equality on the other hand. The analysis was based on the concept of heteronormativity as the major challenge of gender equality.
Findings of the study are two-folded. First, four themes of Feminist stance, Male talk, Intersectionality and LGBTQ emerged regarding gender issues. Second, the roles of teachers in the process of gender equality were presented. Though teachers have been impacted by heteronormativity, they can either reproduce such challenge consolidating the status quo of inequalities or exercise their agency to tackle the challenge. In this way, limits and possibilities exist at the same time. The study concludes the discussion with implications from findings regarding gender issues and teachers. Finally, the study closes leaving recommendations for future research.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mapping the research on gender, LGBTQI minorities and heritage across social sciences and humanities
Lähdesmäki, Tuuli; Vlase, Ionela (Routledge, 2023)Several scholars have emphasised the impact of gender on the notion, uses, and practices of heritage. Critical research dealing with gender, sexuality, and heritage is, however, rare. This article examines the research on ... -
"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ... -
“Only the two of you, together, can choose what to name this connection, and so its name is yours and yours alone” : a critical discourse analysis of the queer representation in The Penumbra Podcast
Peurala, Laura (2023)Tämä tutkielma tarkastelee queer-representaatiota fiktiopodcastissa The Penumbra Podcast (2016–). Tarkastelun kohteena on salapoliisi- ja science fiction genrejä yhdistelevän Juno Steel -sarjan kolme ensimmäistä tuotantokautta. ... -
Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
Kumpumäki, Iiris (2020)Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus ... -
Building meaning through language: equality in movie reviews covering movies in the superhero genre
Piippanen, Netta (2018)Miesten ja naisten eriarvoisuus on ajankohtainen puheenaihe, josta jokaisella on omat näkemyksensä. Eriarvoisuus näkyy muun muassa kielessä, jota tietoisesti tai tiedostamatta käytetään. Kieli, jota käytämme, rakentaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.