Sosiaalinen tuki työyhteisön hyvinvoinnin kontekstissa
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää työntekijöiden käsityksiä sosiaalisen tuen merkityksestä työhyvinvoinnille ja johtamisviestinnälle. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidusti haastattelemalla seitsemää työntekijää (n=7). Haastattelukysymykset on muodostettu aiemman teorian ja asetettujen tutkimusongelmien pohjalta.
Tässä tutkielmassa yhteisöllisyys nousi keskeisimmäksi tekijäksi työhyvinvoinnin kontekstissa: työyhteisön suhteita voi kuvailla kaikenkattavan työhyvinvoinnin perustaksi. Työyhteisön hyvät ja toimivat vuorovaikutussuhteet voivat tulosten mukaan usein olla työntekijän ensisijaisia tarpeita työpaikalla. Tulokset osoittivat johtajalla olevan tärkeä rooli työntekijän hyvinvoinnin ja työyhteisön toimivuuden tukemisessa.
Tulosten perusteella sosiaalinen tuki työpaikalla on erityisen tärkeää. Se näkyy mm. johtaja- työntekijäsuhteessa johtajan mahdollistamana vuorovaikutussuhteena työntekijän kanssa sekä huolellisen perehdyttämisen muodossa. Tulokset toivat näkyviin, että sosiaalista tukea on kohdistettava erityisesti nuoriin ja vastapalkattuihin työntekijöihin. Lisäksi tulokset osoittivat, että johtaja-työntekijäsuhteessa johtajakin tarvitsee tukea. Johtajana tuen vastaanottaminen mahdollistaa korkealaatuisemman johtajan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen rakentumisen.
Työyhteisön vuorovaikutussuhteet ovat työhyvinvoinnin keskeisin vaikuttava tekijä, jossa sosiaalisen tuen huomioon ottaminen johtajan ja työntekijän keskinäisessä vuorovaikutussuhteessa mahdollistaa entistäkin hyvinvoivemman työyhteisön rakentumisen. Viestinnän kehittäminen ja sosiaalisen tuen vahvempi hyödyntäminen työyhteisön suhteissa on väylä kohti hyvinvoivaa ja luovaa työpaikkaa, ja sitä kautta kohti organisaation menestystä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työyhteisön jäsenten vuorovaikutusosaamisen ja työyhteisön vuorovaikutuksen haasteiden tunnistaminen : työkalu vuorovaikutuskoulutustarpeen selvittämiseen
Fågel, Anna; Tarvainen, Oona (2023)Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena oli rakentaa työyhteisön vuorovaikutuskoulutustarvetta selvittävä työkalu, joka valikoitui kyselyksi. Vuorovaikutuskoulutustarve määriteltiin tässä työssä työyhteisön ... -
Kateus työyhteisön vuorovaikutuksessa : työntekijöiden näkemyksiä kateudesta ja sen heijastumisesta työvointiin asiantuntijatyössä.
Hirvonen, Juulia (2021)Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien työntekijöiden näkemyksiä kateuden ilmenemisestä työyhteisön vuorovaikutuksessa ja sen koettua merkitystä työvoinnille. Tavoitteeseen pyrittiin ... -
Näkymätön ja kuulumaton : työyksinäisyyttä kokeneiden käsityksiä työyhteisön vuorovaikutuksesta
Viren, Johanna (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työyhteisön vuorovaikutuksen merkityksestä työyksinäisyyden eli työyhteisössä koetun yksinäisyyden kokemiselle. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla ... -
Sosiaalinen tuki työyhteisössä : mielenterveyshäiriöt ja sosiaalisen tuen hakeminen
Mietola, Veera (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä mielenterveyden häiriöitä sairastavilla työntekijöillä on tuen hakemisesta työyhteisössä, työyhteisöstä saadusta tuesta ja saadun tuen ... -
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ...