dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Savolainen, Jenna | |
dc.contributor.author | Halmemies, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2019-05-29T06:14:47Z | |
dc.date.available | 2019-05-29T06:14:47Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64265 | |
dc.description.abstract | Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio vaikuttaa 7–8-vuotiaiden lasten englannin konsonanttien ääntämistaitoihin ja foneettiseen tietoisuuteen. Fonologisten taitojen roolia lukemiseen oppimisessa on tutkittu Suomessa sekä maailmalla, mutta vieraan kielen oppimisen näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Tutkimuksen ensimmäinen teoriaosuus käsittelee varhennettua kieltenopetusta ja iän yhteyttä kielten oppimiseen. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan suomen ja englannin konsonanttijärjestelmiä, fonologisen tietoisuuden teorioita sekä ääntämisen ja fonetiikan opettamista.
Tutkimusta varten järjestettiin kaksi eri opetusinterventiota. Yksi ryhmä toisen luokan oppilaita sai kahdeksan viikon ajan englannin äänteisiin keskittyvää opetusta, jossa hyödynnettiin merirosvoaiheista materiaalipakettia, kun taas toinen ryhmä opiskeli kielisuihkutustyylisesti englannin sanastoa ja lyhyitä fraaseja. Kontrolliryhmä ei saanut minkäänlaista englannin opetusta. Yhteensä 120 oppilaan foneettisia taitoja testattiin äänteiden erottelutehtävän avulla interventioita ennen ja niiden jälkeen.
Tulokset osoittavat, että englannin äänteitä opetellut ryhmä kehittyi äänteiden erottelussa tilastollisesti merkittävästi usean äänteen kohdalla. Kielisuihkutus- ja kontrolliryhmän kehitys oli maltillisempaa, eikä merkittävää kehitystä havaittu kuin muutaman äänteen kohdalla. Tuloksista voidaan siis päätellä, että lyhytkin interventio voi kehittää lasten vieraan kielen äännetietoisuutta. | fi |
dc.format.extent | 102 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | phonetic awareness | |
dc.subject.other | early foreign language learning | |
dc.title | Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905292858 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | fonologia | |
dc.subject.yso | fonetiikka | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | fonologinen tietoisuus | |
dc.subject.yso | ääni (fysikaaliset ilmiöt) | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | äänteet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | phonology | |
dc.subject.yso | phonetics | |
dc.subject.yso | pronunciation | |
dc.subject.yso | phonological awareness | |
dc.subject.yso | sounds | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | speech sounds | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |