Show simple item record

dc.contributor.advisorMcCambridge, Laura
dc.contributor.authorTikkanen, Sami
dc.date.accessioned2019-05-27T08:59:18Z
dc.date.available2019-05-27T08:59:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64203
dc.description.abstractVideopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta suosiosta huolimatta, videopeleihin ja niiden pelaajiin kohdistuvat asenteet ovat usein negatiivisia ja harhaanjohtavia. Tämä heijastuu videopelaamisen mediarepresentaatioissa, jotka aiempien tutkimusten mukaan perustuvat usein stereotyyppimäisiin yleistyksiin. Median kuvaukset videopeleistä ja pelaajista vaikuttavat siihen, miten videopelaajat rakentavat identiteettiään. Tämä tutkielma tarkastelee videopelaamisen ja -pelaajien representaatioita e-urheilua koskevissa verk-kouutisartikkeleissa. Aineistona on käytetty kolmen sanomalehden, Guardian, Los Angeles Times ja The Sun, verkkouutisia. Tutkielmani tarkastelee näissä luotuja representaatioita hyödyntäen kriittistä diskurssianalyysiä. Vertaan tuloksiani aiempiin tutkimuksiin saadakseni selville vahvistavatko vai haastavatko nämä representaatiot aiempia vallalla olevia käsityksiä videopelaamisesta ja -pelaajista. Tutkielmassani selvisi, että sanomalehtien kuvakset sekä vahvistivat että haastoivat vallalla olevia kä-sityksiä videopelaamisesta ja -pelaajista. Valtaosa kuvauksista keskittyi e-urheilun ja perinteisen urheilun samankaltaisuuteen sekä alan taloudelliseen menestykseen ja potentiaaliin. Osa representaatioista kuvasi e-urheilun uhkana perinteiselle urheilulle sekä terveyttä vaarantavana.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoen
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.subject.othermedia discourse
dc.subject.otherrepresentation
dc.subject.otheresports
dc.titleFrom basements to stadiums : representations of esports in online newspapers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905272811
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoelektroninen urheilu
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoelectronic sports
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysogame research
dc.subject.ysodigital games


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record