Show simple item record

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorLindholm, Emilia
dc.contributor.authorTakala, Essi
dc.date.accessioned2019-05-27T08:39:38Z
dc.date.available2019-05-27T08:39:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64201
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. Lisäksi tutkimus käsittelee työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka johto tukee heidän ammatillisen osaamisensa kehittymistä. Aiempaa tutkimusta ei ole tehty runsaasti samasta näkökulmasta. Tutkielman aihe on myös ajankohtainen, sillä työelämän jatkuvat muutokset luovat vaatimuksia työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kohtaan. Johdon täytyy huomioida tämä tukiessaan työntekijöitä. Tämän tutkimuksen lähestymistapa on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto on osa HeRMo-hankkeen haastatteluaineistoja. Tutkimuksemme aineisto koostuu yhden ICT-alan organisaation työntekijöiden haastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin sekä käyttäen apuna myös teemoittelua. Tutkimustulokset osoittivat, että ICT-alan työntekijät kehittävät ammatillista osaamistaan itseohjautuvasti ja ongelmanratkaisutilanteita koetaan päivittäin. Työntekijöillä on itsellään vastuu ammatillisen osaamisen kehittämisestä teknologioiden muuttuessa nopeasti ja nämä muutosten tuomat vaatimukset tuottivat työntekijöille ajoittain stressiä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijät kokevat johtajien tuen myönteisenä organisaation matalan hierarkian ja avoimen ilmapiirin ansiosta. Johtajat kannustavat työntekijöitä kehittämään osaamistaan ja mahdollistavat toiveiden mukaisia työtehtäviä. Johtajat edistävät työntekijöiden osaamisen kehittämistä ylläpitämällä heidän hyvinvointiaan. Työntekijät kokivat johdon tuessa myös puutteita. Osa työntekijöistä kaipasi lisää tukea etenkin työsuhteen alussa. Lisäksi he toivoivat enemmän tiimityöskentelyä ja tiedon jakamisen mahdollisuuksia, jolloin ammatillisen osaamisen kehittyminen tehostuisi. Näiden tutkimustulosten avulla voidaan auttaa johtoa tiedostamaan paremmin ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittämisen tuen puutteita ja sitä, millaiset käytänteet tukevat työntekijöiden osaamisen kehittymistä. Tulevaisuudessa tulisi tehdä tutkimusta myös johdon näkökulmasta ja siitä, kuinka johto kokee tukevansa työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillisen osaamisen kehittäminen
dc.subject.othertyöelämän muutos
dc.subject.otherICT
dc.titleICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905272810
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka-ala
dc.subject.ysoitseohjautuvuus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoosaamisen kehittäminen
dc.subject.ysoosaamisen johtaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record