dc.contributor.advisor | Rautamies, Erja | |
dc.contributor.author | Ansaharju, Tilda | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T08:30:31Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T08:30:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64200 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia päiväkodeissa toteutettavasta empatiakasvatuksesta. Erityisesti tietoa haluttiin saada menetelmistä ja keinoista, joita empatiakasvatuksessa käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä sekä heikentäviä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin ”Varhaiskasvatuksen opettajat”- Facebook-ryhmään. Kyselyyn, joka sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä vastasi 19 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät empatiakasvatusta erittäin tärkeänä. Empatiakasvatusta toteutetaan enimmäkseen päiväkodin arjen tilanteissa, mutta myös monet valmiit tunnekasvatusmateriaalit ovat varhaiskasvatuksen opettajien käytössä. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat empatiakasvatukseen liittyvät pedagogiset taitonsa pääosin hyviksi, mutta kokevat kuitenkin pedagogisiin keinoihin tarvittavan täydennyskoulutusta. Laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä tulosten perusteella ovat yhteinen kasvatuslinja sekä myönteinen ja avoin ilmapiiri lasten kanssa toimivien kasvattajien kesken. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat resurssit, kiire, epäyhtenäinen kasvatuslinja kasvattajien välillä sekä suuret ryhmäkoot päiväkodeissa. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | empatiataidot | |
dc.subject.other | empatiakasvatus | |
dc.subject.other | sosioemotionaalinen kehitys | |
dc.title | "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905272809 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | empatia | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | tunne-elämän kehitys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |