"Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia päiväkodeissa toteutettavasta empatiakasvatuksesta. Erityisesti tietoa haluttiin saada menetelmistä ja keinoista, joita empatiakasvatuksessa käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä sekä heikentäviä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin ”Varhaiskasvatuksen opettajat”- Facebook-ryhmään. Kyselyyn, joka sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä vastasi 19 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät empatiakasvatusta erittäin tärkeänä. Empatiakasvatusta toteutetaan enimmäkseen päiväkodin arjen tilanteissa, mutta myös monet valmiit tunnekasvatusmateriaalit ovat varhaiskasvatuksen opettajien käytössä. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat empatiakasvatukseen liittyvät pedagogiset taitonsa pääosin hyviksi, mutta kokevat kuitenkin pedagogisiin keinoihin tarvittavan täydennyskoulutusta. Laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä tulosten perusteella ovat yhteinen kasvatuslinja sekä myönteinen ja avoin ilmapiiri lasten kanssa toimivien kasvattajien kesken. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat resurssit, kiire, epäyhtenäinen kasvatuslinja kasvattajien välillä sekä suuret ryhmäkoot päiväkodeissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Tämä kuva herättää minussa paljon tunteita välillä surullisia ja iloisia joskus vihaisiakin.” : taidekuva tunteiden tulkkina
Syväsalo, Pirjo (2018)Lähtökohtana tutkimuksessa toimi luokanopettajan työni kautta saatu omakohtainen kokemukseni kouluikäisten lasten haastavista, tunnetaitoja vaativista tilanteista. Myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Manninen, Noora; Huttunen, Janesa (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.