University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta

Thumbnail
View/Open
406.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ansaharju, Tilda
Date
2019
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia päiväkodeissa toteutettavasta empatiakasvatuksesta. Erityisesti tietoa haluttiin saada menetelmistä ja keinoista, joita empatiakasvatuksessa käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä sekä heikentäviä tekijöitä. Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin ”Varhaiskasvatuksen opettajat”- Facebook-ryhmään. Kyselyyn, joka sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä vastasi 19 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimuksessa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät empatiakasvatusta erittäin tärkeänä. Empatiakasvatusta toteutetaan enimmäkseen päiväkodin arjen tilanteissa, mutta myös monet valmiit tunnekasvatusmateriaalit ovat varhaiskasvatuksen opettajien käytössä. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat empatiakasvatukseen liittyvät pedagogiset taitonsa pääosin hyviksi, mutta kokevat kuitenkin pedagogisiin keinoihin tarvittavan täydennyskoulutusta. Laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä tulosten perusteella ovat yhteinen kasvatuslinja sekä myönteinen ja avoin ilmapiiri lasten kanssa toimivien kasvattajien kesken. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat resurssit, kiire, epäyhtenäinen kasvatuslinja kasvattajien välillä sekä suuret ryhmäkoot päiväkodeissa. ...
Keywords
empatiataidot empatiakasvatus sosioemotionaalinen kehitys varhaiskasvatus päiväkodit empatia tunnetaidot tunnekasvatus tunne-elämän kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272809

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Tämä kuva herättää minussa paljon tunteita välillä surullisia ja iloisia joskus vihaisiakin.” : taidekuva tunteiden tulkkina 

    Syväsalo, Pirjo (2018)
    Lähtökohtana tutkimuksessa toimi luokanopettajan työni kautta saatu omakohtainen kokemukseni kouluikäisten lasten haastavista, tunnetaitoja vaativista tilanteista. Myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa 

    Hautamäki, Satu (2023)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana 

    Manninen, Noora; Huttunen, Janesa (2020)
    Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita ...
  • Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena 

    Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)
    Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre