Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltoperä, Kaisu
dc.contributor.authorAutioniemi, Hanna-Mari
dc.date.accessioned2019-05-24T06:38:49Z
dc.date.available2019-05-24T06:38:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64175
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyötä eli SAK-työaikaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-työajan merkityksestä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle, SAK-työajan toteutumisesta sekä SAK-työaikaan liittyvästä organisaatiokulttuurin muutoksesta. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa erään keskisuomalaisen kaupungin kunnallisista päiväkodeista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jolloin haastattelijalla oli mahdollisuus tarkentaviin kysymyksiin. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa SAK-työaika mahdollisti ajan ja paikan pedagogiselle suunnittelulle, arvioinnille ja kehittämiselle sekä lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien laatimiselle. SAK-työaika koettiin kuitenkin haavoittuvaksi, sillä SAK-työaika peruuntui helposti. Opettajat kokivat, että SAK-työaikaan kuuluvat tehtävät ja SAK-työajan merkitys olivat epäselviä työyhteisössä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että SAK-työaika mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen. Jotta SAK-työaika toteutuu tarkoituksenmukaisesti, tämä tutkimus osoittaa, että konkreettisten muutosten lisäksi muutostyö tulee kohdistaa ymmärrykseen SAK-työajan merkityksestä lapsiryhmälle.fi
dc.format.extent52
dc.language.isofi
dc.subject.otherSAK-työaika
dc.subject.otherpäiväkotiorganisaatio
dc.subject.otherorganisaatiokulttuurin muutos
dc.subject.othertyövuorosuunnittelu
dc.title”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905242789
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysotyöaika


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot