Show simple item record

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorRuostetsaari, Satu
dc.date.accessioned2019-05-23T12:27:06Z
dc.date.available2019-05-23T12:27:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64156
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu narratiiviseen tutkimustapaan. Tutkimuksen lähtökohtana on temaattinen analyysi narratiivisesta haastattelusta. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa Pohjois-Pohjanmaalta. Analyysin pohjalta opettajien kertomuksista muodostui kolme teemaluokkaa: haasteet vuorovaikutus- ja sosiaalisissa taidoissa, erilaiset oppilaat, sekä oppilaiden negatiivinen ja aggressiivinen käytös. Oppilaan syrjään jäämisen taustoiksi muodostuivat, oppilaan diagnosoitu kehityshäiriö ja kodin merkitys. Lisäksi opettajien kertomuksissa nousi vahvasti esille opettajan rooli syrjäytymisen ehkäisijänä. Tutkimuksen perusteella opettajat kokivat, että peruskoulussa lasten syrjään jääminen ei ole ongelma, joka tulee automaattisesti johtamaan lapsen kehityksen suunnan syrjään yhteiskunnasta. Lasten syrjään jäämistä ja siten syrjäytymisen uhkaa opettaja ja koulu pystyvät toiminnallaan ehkäisemään. Merkittävässä roolissa lasten syrjään jäämisen ehkäisyssä on myös eri toimialojen varhainen puuttuminen, sekä lasten sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen sekä kehittäminen.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersyrjässä oleminen
dc.titleOpettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905232767
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysokouluympäristö
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record