4.-luokkalaisten kokemuksia kilpailusta liikuntatunnilla
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten kokemuksia kilpailemisesta liikuntatunneilla. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä toimintatutkimus ryhmähaastatteluun. Eräälle neljännelle luokalle Etelä-Pohjanmaalla pidettiin neljä liikuntatuntia, jotka rakentuivat eri kilpailumuodoille. Näitä olivat kilpaileminen pareittain, yksin ryhmää vastaan sekä joukkueittain. Jokaisen oppitunnin jälkeen oppilaat osallistuivat ryhmähaastatteluun.
Tutkittavana oli erään eteläpohjalaisen koulun neljäsluokka. Tutkimuksen
haastatteluihin osallistui 19 oppilasta, joista 63 % oli tyttöjä ja 37 % poikia. Nauhoitettu aineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta nousi esiin kolme pääteemaa: suhtautuminen kilpailuun, kilpailun
rakenteet sekä vuorovaikutus kilpailutilanteissa.
Kilpailemiseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Toisaalta aineistosta
nousi esille erityisesti negatiivinen vuorovaikutus, jolla tarkoitettiin esimerkiksi
virheistä huutamista ja haukkumista. Lisäksi osa tutkittavista koki poikien ottavan kilpailemisen tosissaan erityisesti pallopeleissä, mikä näyttäytyi esimerkiksi
pelitilanteissa tönimisenä tai syöttelyn vähyytenä. Liikuntatunneilla olisi tärkeää
kiinnittää huomiota ryhmän työskentelyyn ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen, jotta jokaiselle oppilaalle mahdollistettaisiin myönteiset kokemukset liikuntatunneista.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25573]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
5.- ja 8.- luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus tavallisella liikuntatunnilla ja Move! -mittaustunnilla
Aalto, Akseli; Halme, Kasperi (2019)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää 5.- ja 8.-luokkalaisten oppilaiden yleistä koululiikuntamotivaatiota, viihtymistä ja ahdistuneisuutta niin tavallisella liikuntatunnilla kuin Move! -mittaustunnilla, sekä selvittää ... -
Minä liikuntatunnilla : neljän yhdeksäsluokkalaisen oppilaan kokemuksia motivaatiotekijöistä
Koskimies, Tomi; Mäkynen, Hannu (2000) -
Romanioppilas liikuntatunnilla : seitsemän romaninuoren kokemuksia ja näkemyksiä koululiikunnasta
Ronkainen, Vive-Annika (2014)Vive-Annika Ronkainen. 2014. Romanioppilas liikuntatunnilla - Seitsemän romaninuoren kokemuksia ja näkemyksiä koululiikunnasta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ...