dc.contributor.author | Sulkunen, Sari | |
dc.contributor.author | Saario, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2019-05-23T11:43:57Z | |
dc.date.available | 2020-05-17T21:35:14Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Sulkunen, S., & Saario, J. (2019). Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä. <i>Kasvatus</i>, <i>50</i>(2), 149-163. | |
dc.identifier.other | CONVID_30728267 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_81500 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64154 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa.
Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman
perusteiden mukaiseen entistä taitopainotteisempaan opetukseen ja pohtia historian opettajien
valmiuksia siirtymään. Tapaustutkimuksessa keskitytään opetuksen tekstimaisemaan sekä
tekstitoimintaan ja sen ohjaamiseen opettajan haastattelun ja luokkahuoneaineiston
perusteella. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat,
että tarkastellussa opetuksessa tekstimaisema oli monipuolinen, mutta oppikirjalla oli vahva
asema. Tekstitoiminta tähtäsi useimmiten sisältötiedon omaksumiseen, ja sen ohjeistaminen
oli niukkaa ja implisiittistä. Opetukseen sisältyi historian tiedonmuodostuksen
tekstikäytänteitä sangen vähän. Tästä huolimatta opettajan käsitys historian tekstikäytänteistä
ja niiden roolista tiedonmuodostuksessa oli vahva, ja siten hänellä oli valmiuksia
taitopainotteisempaan opetukseen. Siirtymän haasteet liittyivät lähinnä tekstitoiminnan
ohjaukseen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | tiedonmuodostus | |
dc.title | Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905232757 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2019-05-23T09:15:07Z | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 149-163 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 50 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2019 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22257 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37832 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |