Show simple item record

dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorSaario, Johanna
dc.date.accessioned2019-05-23T11:43:57Z
dc.date.available2020-05-17T21:35:14Z
dc.date.issued2019fi
dc.identifier.citationSulkunen, S., & Saario, J. (2019). Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä. <em>Kasvatus</em>, 50 (2), 149-163.fi
dc.identifier.otherTUTKAID_81500
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64154
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä taitopainotteisempaan opetukseen ja pohtia historian opettajien valmiuksia siirtymään. Tapaustutkimuksessa keskitytään opetuksen tekstimaisemaan sekä tekstitoimintaan ja sen ohjaamiseen opettajan haastattelun ja luokkahuoneaineiston perusteella. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että tarkastellussa opetuksessa tekstimaisema oli monipuolinen, mutta oppikirjalla oli vahva asema. Tekstitoiminta tähtäsi useimmiten sisältötiedon omaksumiseen, ja sen ohjeistaminen oli niukkaa ja implisiittistä. Opetukseen sisältyi historian tiedonmuodostuksen tekstikäytänteitä sangen vähän. Tästä huolimatta opettajan käsitys historian tekstikäytänteistä ja niiden roolista tiedonmuodostuksessa oli vahva, ja siten hänellä oli valmiuksia taitopainotteisempaan opetukseen. Siirtymän haasteet liittyivät lähinnä tekstitoiminnan ohjaukseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhistoriafi
dc.subject.otheropetusfi
dc.subject.otheropettajatfi
dc.subject.othertekstitaitofi
dc.subject.otherkielitietoinen opetusfi
dc.subject.othertiedonmuodostusfi
dc.subject.otherhistoryfi
dc.subject.otherteaching and instructionfi
dc.subject.otherteachersfi
dc.subject.otherliterary skillsfi
dc.subject.otherlanguage-aware teachingfi
dc.titleTiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistäfi
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905232757
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosYliopiston kielikeskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosLanguage Centreen
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-05-23T09:15:07Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange149-163
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume50
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright