Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorSaario, Johanna
dc.date.accessioned2019-05-23T11:43:57Z
dc.date.available2020-05-17T21:35:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSulkunen, S., & Saario, J. (2019). Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä. <i>Kasvatus</i>, <i>50</i>(2), 149-163.
dc.identifier.otherCONVID_30728267
dc.identifier.otherTUTKAID_81500
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64154
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä taitopainotteisempaan opetukseen ja pohtia historian opettajien valmiuksia siirtymään. Tapaustutkimuksessa keskitytään opetuksen tekstimaisemaan sekä tekstitoimintaan ja sen ohjaamiseen opettajan haastattelun ja luokkahuoneaineiston perusteella. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että tarkastellussa opetuksessa tekstimaisema oli monipuolinen, mutta oppikirjalla oli vahva asema. Tekstitoiminta tähtäsi useimmiten sisältötiedon omaksumiseen, ja sen ohjeistaminen oli niukkaa ja implisiittistä. Opetukseen sisältyi historian tiedonmuodostuksen tekstikäytänteitä sangen vähän. Tästä huolimatta opettajan käsitys historian tekstikäytänteistä ja niiden roolista tiedonmuodostuksessa oli vahva, ja siten hänellä oli valmiuksia taitopainotteisempaan opetukseen. Siirtymän haasteet liittyivät lähinnä tekstitoiminnan ohjaukseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertiedonmuodostus
dc.titleTiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905232757
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-05-23T09:15:07Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange149-163
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume50
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37832
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright