Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa
Metsäpelto, R.-L., Viljaranta, J., Tuominen, H., Aunola, K., Poikkeus, A.-M., & Mullola, S. (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus, 50(2), 136-148.
Published in
KasvatusAuthors
Date
2019Discipline
Esi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaPsykologiaPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyCopyright
© Kirjoittajat, 2019
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja
muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan
valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA).
Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet
hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVAkoepistemääristä sekä hakijoiden itsearvioinneista, jotka liittyivät erilaisiin
tavoiteorientaatioihin (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja
välttämisorientaatio) sekä muihin motivaatiotekijöihin (kokemus opiskelun mielekkyydestä,
luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että
VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja
ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään
valintakoemenestykseen liittyivät halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen
epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen
kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
...
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30727540
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
EFL teachers' views on the effects of the matriculation exam on upper secondary teaching
Yliluoma, Jussi (2022)Ylioppilaskoe on Suomen koulutusjärjestelmässä suoritettava standardisoitu valtakunnallinen koe. Kokeella on merkittävä vaikutus oppilaan akateemisiin tulevaisuudennäkymiin, ja täten kokeeseen valmistautuminen edellyttää ... -
Exploring the reliability and validity of multiple mini-interviews in admission to teacher education
Vilppu, Henna; Laakkonen, Eero; Haataja, Eeva; Tolvanen, Asko; Metsäpelto, Riitta-Leena (Routledge, 2024)This study addressed the need to explore the reliability and validity of the recently renewed aptitude test based on the multiple mini-interview (MMI) format in Finnish teacher education programmes. Utilising a nationwide ... -
Digital Education For All : Multi-University Study of Increasing Competent Student Admissions at Scale
Pirttinen, Nea; Leinonen, Juho; Auvinen, Annemari; Lappalainen, Vesa; Tynkkynen, Katja; Hedberg, Henrik; Laakso, Mikko-Jussi; Lemström, Kjell (ACM, 2022)An indubitable way to put learning at scale in practice is to implement Massive Open Online Courses, or MOOCs. When a wide-enough portfolio of them is available, new applications arise. For instance, university admissions ... -
Teacher–student relationship, task persistence, early academic skills and motivation at preschool
Jaruševičiūtė, Vilija (2019)The main aim of the current thesis was to examine whether task persistence can act as a mediator in the association between teacher–student relationship and early academic skills and motivation. The present thesis concentrated ... -
Gamification Gamification User Types and Preferred Game Characteristics Amongst Student Teachers
Hooda, Apoorwa (2021)The teaching community has been struggling to engage learners, whether it be a traditional classroom setting, a completely online platform or a blended learning environment. One innovation that has shown to increase ...