Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa
Metsäpelto, R.-L., Viljaranta, J., Tuominen, H., Aunola, K., Poikkeus, A.-M., & Mullola, S. (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus, 50(2), 136-148.
Julkaistu sarjassa
KasvatusTekijät
Päivämäärä
2019Oppiaine
Esi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaPsykologiaPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyTekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2019
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja
muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan
valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA).
Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet
hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVAkoepistemääristä sekä hakijoiden itsearvioinneista, jotka liittyivät erilaisiin
tavoiteorientaatioihin (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja
välttämisorientaatio) sekä muihin motivaatiotekijöihin (kokemus opiskelun mielekkyydestä,
luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että
VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja
ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään
valintakoemenestykseen liittyivät halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen
epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen
kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
...
Julkaisija
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30727540
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ... -
Teacher–student relationship, task persistence, early academic skills and motivation at preschool
Jaruševičiūtė, Vilija (2019)The main aim of the current thesis was to examine whether task persistence can act as a mediator in the association between teacher–student relationship and early academic skills and motivation. The present thesis concentrated ... -
Gamification Gamification User Types and Preferred Game Characteristics Amongst Student Teachers
Hooda, Apoorwa (2021)The teaching community has been struggling to engage learners, whether it be a traditional classroom setting, a completely online platform or a blended learning environment. One innovation that has shown to increase ... -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Predicting PISA reading performance with reading fluency and reading-related motivation and examining how they affect future participation in society
Hernesniemi, Kaisa (2018)Vaikka PISA (Programme for International Student Assessment) onkin hyvin tunnettu ja paljon poliittista, taloudellista ja yleistä mielenkiintoa herättävä tutkimusohjelma, tutkimus PISA-lukemisessa menestymiseen vaikuttavista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.