Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa
Metsäpelto, R.-L., Viljaranta, J., Tuominen, H., Aunola, K., Poikkeus, A.-M., & Mullola, S. (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus, 50(2), 136-148.
Published in
KasvatusAuthors
Date
2019Discipline
Esi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaPsykologiaPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyCopyright
© Kirjoittajat, 2019
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja
muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan
valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA).
Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet
hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVAkoepistemääristä sekä hakijoiden itsearvioinneista, jotka liittyivät erilaisiin
tavoiteorientaatioihin (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja
välttämisorientaatio) sekä muihin motivaatiotekijöihin (kokemus opiskelun mielekkyydestä,
luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että
VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja
ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään
valintakoemenestykseen liittyivät halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen
epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen
kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
...


Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30727540
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukiomenestyksen ja yliopisto-opintojen aloitushetken iän yhteys yliopisto-opinnoissa menestymiseen ja opintojen etenemiseen : seurantatutkimus
Kallio, Eeva; Utriainen, Jukka; Niilo-Rämä, Mikko; Räikkönen, Eija (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2018)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin lukion opintomenestys selittää yliopisto-opinnoissa menestymistä ja opintojen etenemistä. Aineisto muodostui 120:n vuonna 2006 opintonsa aloittaneen liikuntatieteiden tai ... -
The challenge of pre-examination system in Turkey for teacher candidates and potential solutions to the challenge
Atac, Cagil (2019)In this study, the researcher investigates the selection procedure for teacher candidates in Turkey from the past to today. Historical background of teacher training and the selection methods to teacher training programs ... -
Examination of Goal Orientation, Sense of Coherence, and Motivational Climate as predictors of Perceived Physical Competence
Kokkonen, Juha; Kokkonen, Marja; Liukkonen, Jarmo; Watt, Anthony (Malmö university, 2010)The purpose of the present study was to investigate the extent to which children's goal orientation, sense of coherence (SOC), and perceptions of the motivational climate in PE accounted for their perceived physical ... -
Debunking the myth of high achievers in Finnish primary teacher education : first-year preservice teachers’ learning strategies and study success
Vilppu, Henna; Mankki, Ville; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu (Informa UK Limited, 2022)This study aimed to explore the admitted students of Finnish primary teacher education programmes from the viewpoint of learning strategies, and academic success. An overall view was derived from national register data, ... -
Ylioppilaskokeiden arvosanojen vertailtavuus eri aineissa vuosina 2007-2011
Mehtäläinen, Jouko; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2013)