dc.contributor.advisor | Eskelinen, Mervi | |
dc.contributor.author | Lantela, Ella | |
dc.date.accessioned | 2019-05-23T06:04:44Z | |
dc.date.available | 2019-05-23T06:04:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64128 | |
dc.description.abstract | Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisesta päiväkodeissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten tasa-arvoa edistävä työote näkyy päiväkodissa ja onko päiväkodin arjessa sukupuolittavia käytänteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen välityksellä, johon vastasi yhteensä 47 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen näkyi päiväkodin ympäristössä, lasten leikeissä ja kasvattajan toiminnassa. Kaikilla näillä alueilla näkyi myös sukupuolittavia käytäntöjä. Perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavaa toimintaa pidettiin hyväksyttävänä. Haasteita koettiin toisten kasvattajien asenteissa ja sukupuolittavassa toiminnassa. Myös lasten vanhempien perinteisiä sukupuolikäsityksiä pidettiin ongelmallisena ja niiden koettiin rajoittavan lapsen toimintaa päiväkodissa. Sukupuolisensitiivisyys on aihe, jota kasvattajat pitävät tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tasa-arvon edistämiseksi kasvattajat korostavat lapsen yksilöllistä huomioimista sekä yhteisiä keskusteluja asenteista ja toimintatavoista. Jatkossa olisi syytä mahdollistaa lisäkoulutusta varhaiskasvattajille, koska kaikilla kasvattajilla ei ole vielä riittävästi tietoa aiheesta. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905232740 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | sukupuolisensitiivisyys | |
dc.subject.yso | kasvattajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |