Neuroverkkopohjainen reaaliaikainen 3D-hahmojen liikesynteesi
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
3D-hahmojen reaaliaikainen liikesynteesi mahdollistaa monipuolisten realististen animaatioiden generoinnin esimerkiksi videopeleihin. Toisaalta taas tekoälytutkimusta tehdään nykyään paljon erityisesti neuroverkkojen parissa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan pienimuotoisen kirjallisuuskatsauksen muodossa, miten nämä kaksi asiaa pystytään yhdistämään, jotta saadaan entistä parempia liikesyntetisaattoreita reaaliaikaisia käyttökohteita varten. Näyttäisi siltä, että viimeaikoina on tapahtunut paljon kehitystä tällä sovellusalalla, ja muutamia käyttökelpoisia neuroverkkoja on saatu kehitettyä reaaliaikaista 3D-hahmojen liikesynteesiä varten. Tässä tutkielmassa tarkastellaan niistä kahta. Real time motion synthesis of 3D characters makes it possible to generate versatile and realistic animations that can be used, for example, in video games. On the other hand, there is a lot of research going on in the field of artificial intelligence and especially on neural networks. In this thesis, which is done as literature review, we will look at, how these two things can be combined so that we can get even better motion synthesizers for real time use cases. It appears that there has been quite a lot of development on this field lately, and some usable neural networks have been developed for real time motion synthesis of 3D characters. We will look at two of them in this thesis.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4981]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
Vallius, Valtteri (2020)Nykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla ... -
Assessment of 3,5-year old's emerging phonological awareness in a computer-animation context
Puolakanaho, Anne (2001) -
Pelaa ja opi : räätälöityjä verkkopelejä ammatilliseen oppimiseen
Mannila, Birgitta; Hämäläinen, Raija; Oksanen, Kimmo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)Yhä useammalle ammatillisen koulutuksen oppijalle erilaiset virtuaaliset toiminta- ja peliympäristöt ovat keskeinen osa arkipäivää. Työelämässä puolestaan on asioita, joiden etukäteisharjoittelu on vaikeaa, kallista ja ... -
Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
Tamminen, Aleksi (2018)Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin ...