The semiotic and social functions of Twitch.tv's emoticons in spoken interaction
Tekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitaalisen viestinnän hymiöiden vaikutusta lausemerkityksiin ja sosiaaliseen toimintaan on harvoin lähestytty puhutun kielen näkökulmasta. Pyrin tutkielmallani selvittämään, miten livestreaming-sivusto Twitch.tv:n hymiöiden mahdolliset semioottiset ja yhteisölliset piirteet näkyvät puhutussa kielessä. Tutkimusprosessin tausta pohjautuu paralingvistiikkaan ja hymiöiden dynaamisiin semioottisiin piirteisiin. Lisäksi käsittelen puhutussa kielessä käytettyjen hymiöiden transmodaliteettia sekä käytäntöyhteisön (community of practice) vaikutusta hymiöiden merkityksien syntymiseen. This paper aims to examine the rarely researched semiotic and social effect that emotes used in digital spaces, namely, the livestreaming site Twitch.tv, have on spoken interaction. The research process has its basis in paralinguistics and the dynamic meanings of emotes. Additionally, the transmodality of emotes in spoken interaction is addressed as well as the effect that communities of practice have on the development of the meanings of emotes.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The semiotic resources of the interaction order in online chat rooms : a case study of a World of Warcraft community
Luukkonen, Jenni (2020)Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order) semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä ... -
Prescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos
Viren, Liisa (2016)Internetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja ... -
Understanding Twitch Esports Communities through Livestream Chat Analysis
Koskimaa, Raine; Välisalo, Tanja; Lindroos, Jari (Esports Research Network, 2022) -
Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages
Salonen, Margareta; Olbertz-Siitonen, Margarethe; Uskali, Tero; Laaksonen, Salla-Maaria (Routledge, 2023)Digital platforms, such as social media networks, have become intertwined in the news ecosystem, leading news media to lose their role as the sole gatekeeper in the public space. This development has given an active voice ... -
Post-publication gatekeeping practices : Exploring conversational and visual gatekeeping on Finnish newspapers’ Instagram accounts
Salonen, Margareta; Laaksonen, Salla-Maaria (Sciendo, 2023)News media share gatekeeping power with social media platforms and audiences in the digital news environment. This means news media is no longer the sole gatekeeper when gatekeeping is viewed post-publication, that is after ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.