Show simple item record

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorRoivainen, Roosa
dc.date.accessioned2019-05-20T07:13:13Z
dc.date.available2019-05-20T07:13:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64062
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin yleisölehtien kaupallisesti sävyttyneitä journalistisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sisällöistä nostaa esille tuotteita ja tavaramerkkejä, sekä kuinka paljon yleisölehdissä esiintyy tuotteita. Tuotteella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa yleisölehden journalistisessa juttutyypissä esiintyvää kuvallista tuotekuvaa tai tekstiin upotettua tuotemerkin mainintaa. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä suomalaisesta yleisölehdestä: Trendistä, Avotakasta, Meidän Perheestä ja Me Naisista. Tarkastellussa oli lehtinimikkeiden vuoden 2018 toukokuun numerot. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, joka oli kolmivaiheinen. Ensimmäiseksi selvitettiin määrällisesti, kuinka paljon aineiston lehdet sisälsivät lehtikohtaisesti tuotteita ja tuotteita sisältäviä journalistisia sisältöjä. Seuraavassa vaiheessa hyödynnettiin Tapio Kivistön (2016) väitöskirjan luokittelua naisten yleislehtien rakenneosioista, juttumalleista ja juttutyypeistä luokittelemalla aineistosta löytyneet kaupalliset sisällöt Kivistön kategorioihin. Kolmannessa vaiheessa muodostettiin aineiston pohjalta kolme journalistista juttutyyppiä: Toimittaja suosittelee -palstat, Esittelevät henkilöhaastattelut ja Inspiroivat kuvakoosteet. Sisällönanalyysin johtopäätöksinä oli, että kaikki aineiston lehdet sisälsivät tuotteita, mutta määrät vaihtelivat lehtikohtaisesti. Keskimäärin tuotteita löytyi lehdistä 98. Tuotteita sisältäviä journalististen sisältöjen osuus lehtien kokonaissisällöstä oli muuta toimituksellista sisältöä pienempi. Sisällöt sijoittuvat neuvojuttuina lehden teemallisiin osioihin. Tutkimuksessa havaittiin, että aikakauslehtijournalismissa tuotteiden nostolle annetaan lehdessä yleensä jokin peruste. Sisältöä voidaan oikeuttaa muun muassa korostamalla toimittajan tai toimituksen tekemiä valintoja. Tuotteet voidaan tuoda esille myös jonkin henkilön kautta esimerkiksi haastattelun yhteydessä. Nämä keinot perustelevat ilmoittajien ja kaupallisuuden läsnäoloa journalistissa jutuissa. Tutkimuksessa tehdyt havainnot vahvistavat oletuksia lehtien ja ilmoittajien läheisestä suhteesta, kuten myös vakioituneesta yleisölehden konseptista. Analyysin perusteella aikakauslehtijournalismi voidaan rinnastaa hyöty- ja palvelujournalismin lajityyppeihin, jossa lukija-kuluttajalle kohdennetaan kulutusvalintoja helpottavia sisältöjä.fi
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.subject.otherhyötyjournalismi
dc.subject.otheryleisölehdet
dc.subject.otherpalvelujournalismi
dc.titleTuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905202679
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysokaupallisuus
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysotuotteet
dc.subject.ysoaikakauslehdet
dc.subject.ysonaistenlehdet
dc.subject.ysosisältö
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record