University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Luolastomaisten pelikenttien proseduuralinen luominen hakuperusteisilla metodeilla

Thumbnail
View/Open
314.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Väisänen, Tomi
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Proseduraalinen pelisisällön luominen tarkoittaa pelisisällön luomisen automatisointia proseduraalisten metodien avulla. Niitä käyttämällä voidaan esimerkiksi vähentää pelin kehityksen aiheuttamia kustannuksia sekä luoda monipuolisempia kenttiä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutustua erilaisiin hakuperusteisiin metodeihin, joita voidaan käyttää luomaan luolastomaisia kenttiä peleihin. Tutkielman tuloksena huomattiin, että kenttien luomiseen joudutaan käyttämään useita eri metodeja. Lisäksi voidaan todeta, että proseduraalisesti luodut kentät eivät ainakaan vielä voi korvata huolella suunniteltuja kenttiä kaikissa tilanteissa, kuten pelitekniikoiden opettamisessa.
 
Procedural game content creation is automating game content creation by using procedural methods. By using these methods developers can reduce the development costs and create diverse levels. The aim of this study is to explore search-based methods that can be used to create dungeonlike levels for videogames. In this study it was found that methods must be used with each other in order to create game levels. Also, it can be stated that procedural game levels cannot replace carefully crafted levels in games yet because they cannot for example teach the game mechanics as well to the player.
 
Keywords
pelit algoritmit luolastot huoneet digitaaliset pelit videopelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172661

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3999]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Secondary school students' views of video games' effect on language learning 

    Autio, Petri (2018)
    Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ...
  • Peli, jota ei voi pelata : pelivideoiden kulttuuri 

    Kerttula, Tero (Tampereen yliopisto, 2014)
    Digitaaliseen pelaamiseen liittyvät kotitekoiset videot ovat yleistyneet internetin videopalveluiden myötä hurjasti. Tässä katsauksessa tarkastelen erilaisia videomuotoja, sekä niihin liittyvää tutkimusta ja muuta ...
  • An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context 

    Parkatti, Panu (2021)
    Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ...
  • Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen 

    Karppinen, Juho (2019)
    Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ...
  • Virtuaalihyödykkeiden vaikutukset pelien käyttäjätyytyväisyyteen 

    Tonteri, Tomi (2018)
    Virtuaalihyödykkeitä myydään yhä useammissa peleissä ja niiden käyttö peimarkkinoilla pelien kaupallistamiseen on lisääntynyt jatkuvasti. Tässä kandidaatin tutkielmassa on tutkittu pelinsisäisten virtuaalishyödykkeiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre