Luolastomaisten pelikenttien proseduuralinen luominen hakuperusteisilla metodeilla
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Proseduraalinen pelisisällön luominen tarkoittaa pelisisällön luomisen automatisointia proseduraalisten metodien avulla. Niitä käyttämällä voidaan esimerkiksi vähentää pelin kehityksen aiheuttamia kustannuksia sekä luoda monipuolisempia kenttiä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutustua erilaisiin hakuperusteisiin metodeihin, joita voidaan käyttää luomaan luolastomaisia kenttiä peleihin. Tutkielman tuloksena huomattiin, että kenttien luomiseen joudutaan käyttämään useita eri metodeja. Lisäksi voidaan todeta, että proseduraalisesti luodut kentät eivät ainakaan vielä voi korvata huolella suunniteltuja kenttiä kaikissa tilanteissa, kuten pelitekniikoiden opettamisessa. Procedural game content creation is automating game content creation by using procedural methods. By using these methods developers can reduce the development costs and create diverse levels. The aim of this study is to explore search-based methods that can be used to create dungeonlike levels for videogames. In this study it was found that methods must be used with each other in order to create game levels. Also, it can be stated that procedural game levels cannot replace carefully crafted levels in games yet because they cannot for example teach the game mechanics as well to the player.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [3999]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
Peli, jota ei voi pelata : pelivideoiden kulttuuri
Kerttula, Tero (Tampereen yliopisto, 2014)Digitaaliseen pelaamiseen liittyvät kotitekoiset videot ovat yleistyneet internetin videopalveluiden myötä hurjasti. Tässä katsauksessa tarkastelen erilaisia videomuotoja, sekä niihin liittyvää tutkimusta ja muuta ... -
An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
Parkatti, Panu (2021)Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ... -
Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen
Karppinen, Juho (2019)Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ... -
Virtuaalihyödykkeiden vaikutukset pelien käyttäjätyytyväisyyteen
Tonteri, Tomi (2018)Virtuaalihyödykkeitä myydään yhä useammissa peleissä ja niiden käyttö peimarkkinoilla pelien kaupallistamiseen on lisääntynyt jatkuvasti. Tässä kandidaatin tutkielmassa on tutkittu pelinsisäisten virtuaalishyödykkeiden ...