dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Helminen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2019-05-17T07:37:41Z | |
dc.date.available | 2019-05-17T07:37:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64033 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tehtävänä on ollut selvittää resurssiopettajan työtä Uudellamaalla. Tässä
tutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimmäinen asia on
resurssiopettajan ja luokanopettajan yhteistyö rakentuminen käytännön arjessa alakouluissa. Toinen
asia jonka halusin tuoda esille, liittyy ilmiöihin, joita esiintyy luokanopettajien ja resurssiopettajien
välisessä yhteistyössä. Teoriaosuudessa olen selvittänyt resurssiopettajan merkitystä ja tehtäviä
alakouluissa. Resurssiopettajat ovat lähtöisin Opetushallituksen käynnistämästä Pop ja Kelpo -
hankkeista. Teoriaosassa olen myös tuonut ilmi resurssiopettajien työmallina käytetyn
samanaikaisopettajuuden.
Tutkimukseni on laadullinen hermeneuttis-fenomenologiseen lähestymistapaan viittaava.
Aineistoni olen kerännyt teemahaastatteluun nojautuen haastattelemalla kolmea resurssiopettajaa ja
kolmea luokanopettajaa kolmesta eri koulusta Uudeltamaalta. Aineiston analysoinnissa käytin
sisältöanalyysin menetelmää niistä ilmiöistä, joita olin teemoitellut eri osa-alueisiin. Näitä olivat
resurssiopettajien ja luokanopettajien näkökulmat yhteistyössä. Tuloksia tarkastellessa
luokanopettajat ja resurssiopettajat nostivat suunnittelun ja sen tuomat hyvät ja huonot puolet esille
ja henkilökemioiden vaikutus heidän yhteistyössään.
Johtopäätöksissä tulosten mukaan hyvät henkilökemiat auttavat molempia osapuolia
työssään. Resurssiopettaja koetaan hyvänä ja tervetulleena lisänä peruskouluihin ja
resurssiopettajuuden toteuttamistapoja on monenlaisia. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | resurssiopettajat | |
dc.subject.other | henkilökemiat | |
dc.title | Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905172660 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | suunnittelu | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | samanaikaisopetus | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |