Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimukseni tehtävänä on ollut selvittää resurssiopettajan työtä Uudellamaalla. Tässä
tutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimmäinen asia on
resurssiopettajan ja luokanopettajan yhteistyö rakentuminen käytännön arjessa alakouluissa. Toinen
asia jonka halusin tuoda esille, liittyy ilmiöihin, joita esiintyy luokanopettajien ja resurssiopettajien
välisessä yhteistyössä. Teoriaosuudessa olen selvittänyt resurssiopettajan merkitystä ja tehtäviä
alakouluissa. Resurssiopettajat ovat lähtöisin Opetushallituksen käynnistämästä Pop ja Kelpo -
hankkeista. Teoriaosassa olen myös tuonut ilmi resurssiopettajien työmallina käytetyn
samanaikaisopettajuuden.
Tutkimukseni on laadullinen hermeneuttis-fenomenologiseen lähestymistapaan viittaava.
Aineistoni olen kerännyt teemahaastatteluun nojautuen haastattelemalla kolmea resurssiopettajaa ja
kolmea luokanopettajaa kolmesta eri koulusta Uudeltamaalta. Aineiston analysoinnissa käytin
sisältöanalyysin menetelmää niistä ilmiöistä, joita olin teemoitellut eri osa-alueisiin. Näitä olivat
resurssiopettajien ja luokanopettajien näkökulmat yhteistyössä. Tuloksia tarkastellessa
luokanopettajat ja resurssiopettajat nostivat suunnittelun ja sen tuomat hyvät ja huonot puolet esille
ja henkilökemioiden vaikutus heidän yhteistyössään.
Johtopäätöksissä tulosten mukaan hyvät henkilökemiat auttavat molempia osapuolia
työssään. Resurssiopettaja koetaan hyvänä ja tervetulleena lisänä peruskouluihin ja
resurssiopettajuuden toteuttamistapoja on monenlaisia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vuorovaikutus ja oppilaslähtöisyys yhteissuunnittelun keskiössä
Veijalainen, Enni (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä yhteissuunnittelusta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään yhteisopettajuuden erilaisia malleja ja opetuksen suunnittelua sekä yhteissuunnittelun ... -
Students' Perceptions of Co-Teaching in the Inclusive Classroom
Mendoza Hayward, Aidan Antonio (2018)To inform inclusive educational practice, it is important to consider the experiences of inclusive classroom students. The current study aimed to examine student perceptions of co-teaching practices in inclusive classrooms. ... -
Jaettu opettajuus : samanaikaisopettajuus opettajien kokemana
Soukkala, Riitta (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden ... -
Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Kaipainen, Jaana; Telimaa, Henrika (2020)Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan ... -
Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
Leinonen, Jari (2019)Kyseessä on toimintatutkimus, jossa kehitettiin Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan kuntaan tutortoimintamalli. Kunnassa ei ole ollut ennen tutortoimintaa, vaan tutkimuksen myötä etsittiin kokemuksia ja toimivia käytänteitä ...