Arjen tiedon välittyminen päiväkodista vanhemmille
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin vanhempien osallisuuden toteutumista päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa. Vanhempien osallisuus on nostettu tärkeään asemaan varhaiskasvatuslaissa ja muissa varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa. Kuitenkin päiväkodin arjessa vanhempien kohtaamisessa ilmenee haasteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli pureutua vanhempien omaan kokemukseen päivittäisen tiedonsiirron riittävyydestä ja vertailla sitä ammattilaisten käsitykseen välitetyn tiedon riittävyydestä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2019 kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Molemmille vastaajaryhmille (päiväkodin ammattilaiset ja päiväkotilasten vanhemmat) luotiin omat, keskenään vertailukelpoiset kyselylomakkeet. Tulosten mukaan vanhempien ja ammattilaisten käsitys tiedonsiirron riittävyydestä erosi toisistaan tilastollisesti merkittävästi. Vanhempien ikä tai koulutustausta ei vaikuttanut heidän kokemukseensa tiedon riittävyydestä. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että vanhempien osallisuus ei toteudu päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa täydellisesti. Huomionarvoista on se, että ammattilaisilla ja vanhemmilla on ristiriitaiset käsitykset tiedonsiirron riittävyydestä. Vanhempien osallisuuden kokemusta voi tulevaisuudessa parantaa esimerkiksi resursoimalla aiempaa enemmän päivittäisiin arjen kohtaamisen tilanteisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien osallisuus haasteena ja mahdollisuutena : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmia vanhempien osallisuuteen
Metsola, Jenna (2016)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta vanhempien osallisuutta varhaiserityiskasvatuksessa. Vaikka vanhempien osallisuuden lapsen kasvatuksessa on ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit
Jouppi, Raija; Ketomäki, Outi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ... -
Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
Rauhala, Marikki (2021)Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen ... -
Vanhemmat verkostoneuvottelussa : tutkimus vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon verkostoneuvotteluissa
Huttunen, Susanna (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli eritellä sitä, millaisia osallistumisen tapoja vanhemmille rakentuu varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon verkostoneuvotteluissa, ja miten työntekijät vastaavat näihin vanhempien erilaisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.