Vanhempien osallisuus haasteena ja mahdollisuutena : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmia vanhempien osallisuuteen
Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta vanhempien osallisuutta varhaiserityiskasvatuksessa. Vaikka vanhempien osallisuuden lapsen kasvatuksessa on havaittu edistävän lapsen oppimista, on tutkimus vanhempien osallisuudesta varhaiserityiskasvatuksen kontekstissa Suomessa melko vähäistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin haas-tattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kahdessa eri kunnassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten tukea tarvitsevan lapsen vanhempien osallisuus näkyy varhaiskasvatuksen erityisopettajan työssä sekä millaiset tekijät ovat yhteydessä vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Vanhempien osallisuus varhaiserityiskasvatuksessa käsitettiin osana ekokulttuurista teoriaa.
Tulosten mukaan lapsen tuen palavereissa vanhempien osallisuudelle löytyi sekä haasteita että edellytyksiä. Kotikäynnit koettiin vanhempien osallisuutta edistävänä käytäntönä, mutta vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksen arjessa koettiin vähäiseksi. Osallisuutta arjessa tapahtui etenkin arjen kohtaamisissa, joissa varhaiskasvatuksen erityisopettajat eivät olleet säännöllisesti mukana. Vanhempien lapsen tuen tarpeen hyväksyminen, luottamuksellinen yhteistyö sekä vanhempien voimavarat osallistua olivat yhteydessä vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Tämän tutkimuksen perusteella tarvitaan lisää tutkimusta etenkin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa.
...
Muu nimeke
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmia vanhempien osallisuuteenAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Tarinoita koulunaloituksesta kehitysvammaisten lasten vanhempien kertomana
Rautiainen, Kirsi (2011)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tarinoita kehitysvammaisten lasten vanhemmat kertovat esiopetuksesta kouluun siirtymisestä sekä omista vaikutusmahdollisuuksistaan siirtymässä. Tutkimuksen teoreettisena ... -
Lapsen omaehtoinen leikki : lastentarhanopettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien arvioimana
Janatuinen, Päivi (2015)Janatuinen, Päivi. LAPSEN OMAEHTOINEN LEIKKI – LASTENTARHANOPETTAJIEN JA VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN ARVIOIMANA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkimus. Kevätlukukausi 2015. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.