Päätöksenteko alkuvaiheen startup-yrityksessä : etnografinen tutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän Pro Gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää: minkälaisia päätöksiä alkuvaiheen startup-yritys joutuu tekemään? Startup-yritykset ovat tärkeä osa yhteiskunnan kehittymisen kannalta, koska ne tarjoavat ja etsivät uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja synnyttävät uusia työpaikkoja. Uudet innovatiiviset startup-yritykset haastavat perinteisiä yrityksiä uudistumaan, luovat malliesimerkkejä joustavasta ja riskejä ottavasta yritystoiminnasta, sekä uudistavat yhteiskunnan toimialarakenteita. Alkuvaiheen startup-yrityksen toimintaa vallitsee jatkuva epävarmuus. Päätöksiä tehdään epävarmoissa olosuhteissa, joten oikean päätöksen tekeminen on ratkaisevan tärkeää menestyvän liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen perusteella alkuvaiheen startup-yrittäjä joutuu tekemään useita yrityksen toimintaa ohjaavia päätöksiä alkaen idean jalostamisesta liiketoiminnaksi. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus tarjoaa kattavan kuvauksen startup-yritykseen liittyvistä keskeisistä käsitteistä, malleista ja metodologioista. Tutkimuksen empiirinen osuus tarjoaa tietoa siitä, minkälaisia päätöksiä alkuvaiheen startup-yrittäjä joutuu tekemään, miten Cynefin päätöksentekomallia voidaan käyttää päätöksenteon tukena ja miten muuten päätöksiä voidaan jaotella.
...
The aim of this master’s thesis is to explain what kind of decisions a nascent entrepreneur must make in startup company. Startups are important part of society’s development. They offer and seek new business opportunities and create new places of work. New innovative startups challenge traditional businesses to reform by creating flexible and risk-taking business models and above all reforming industry structures. According to the research the early stage startup company is under the high uncertainty. Decisions are made in uncertain circumstances, so making the right decision is crucial to successful business. According to the research the nascent startup entrepreneur must make several different decisions that drives company’s operations, starting with refining the idea into a business. The research literature review provides a comprehensive description of key concepts, models and methodologies related to startup companies. The empirical part of the research provides details of what kind of decisions a nascent entrepreneur must make, how Cynefin decision-making framework can be used to support decision-making and how otherwise decisions can be divided.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Reasoning of using causation and effectuation logic : implications on start-up performance and internationalization
Kurkinen, Erkki (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Lean startup sekä pivotoinnin vaikutukset ohjelmisto startupien menestymiseen
Heinonen, Taavi (2021)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella kuinka lean startup metodologiaan kuuluva pivotointi on vaikuttanut kolmen tutkimukseen valitun ohjelmisto startup-yrityksen suoriutumiseen. Tutkielmassa taustoitettiin sekä lean ... -
Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
Kontu, Aleksi (2022)Ohjelmistoalan startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti joka päivä. Menestystarinoista huolimatta valtaosa epäonnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. ... -
Software Startup ESSENCE : How Should Software Startups Work?
Kemell, Kai-Kristian; Nguyen-Duc, Anh; Wang, Xiaofeng; Risku, Juhani; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)Software startups need to work in a systematic fashion just like mature organizations. However, existing software engineering methods and practices are not aimed at software startups. They do not account for the business ... -
Software Startup Education : Gamifying Growth Hacking
Kemell, Kai-Kristian; Feshchenko, Polina; Himmanen, Joonas; Hossain, Abrar; Jameel, Furqan; Puca, Raffaele Luigi; Vitikainen, Teemu; Kultanen, Joni; Risku, Juhani; Impiö, Johannes; Sorvisto, Anssi; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)Marketing is a vital activity for software startups as they seek high growth. A specific type of digital marketing, growth hacking, in particular has attracted a lot of attention in software startups. Growth hacking is ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.