Show simple item record

dc.contributor.authorHeikkilä, Riikka
dc.contributor.authorPuttonen, Jenni
dc.contributor.authorSiiskonen, Tiina
dc.date.accessioned2019-05-16T08:50:34Z
dc.date.available2019-05-16T08:50:34Z
dc.date.issued2019fi
dc.identifier.citationHeikkilä, R., Puttonen, J., & Siiskonen, T. (2019). Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. <em>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</em>, 29 (1), 54-62.fi
dc.identifier.otherTUTKAID_81318
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63997
dc.description.abstractSuomalaisten lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaito sekä huoli niiden heikkenemisestä ovat olleet viime aikoina otsikoissa ja poliittisten päätösten kohteena. Opetushallitus on tarttunut tähän huoleen rahoittamalla luku- ja kirjoitustaitoon keskittyviä täydennyskoulutushankkeita, joista yksi on Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhdessä toteuttama LUKILOKIhanke. Hankkeen tavoitteena on tarjota opettajille varhaiskasvatuksesta aina toiselle asteelle saakka tutkimukseen perustuvaa tietoa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen. Arviointi on yksi hankkeen keskeisistä teemoista. Tässä kirjoituksessa pyritään valottamaan tutkimustiedon ja käytännön näkökulmista luku- ja kirjoitustaitojen arvioinnin merkitystä osana opettajan työtä ja oppilaan tukemista. Arviointi on yksittäisiä arviointitehtäviä laajempi, moniammatillisena yhteistyönä toteutettu kokonaisuus. Arvioinnissa voidaan erottaa kolme tasoa: tuen tarpeen tunnistaminen, taitojen yksilöllinen arviointi ja tuen vaikuttavuuden seuranta. Sen tuloksena saadaan tietoa siitä, millaiset vaikeudet ja vahvuudet vaikuttavat oppijan suoriutumiseen sekä siitä, millaisin keinoin oppimista voidaan tukea ja miten tuki vaikuttaa. Arvioitavat taidot riippuvat oppijan iästä ja kehitysasteesta, mutta myös siitä, millaista tietoa tuen suunnittelua varten tarvitaan. Artikkelissa kuvataan, millaisia taitoja kussakin vaiheessa on hyvä ottaa arvioinnissa huomioon sekä arvioinnin tasoja osana oppijan tukemista.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlukihäiriötfi
dc.subject.otherlukutaitofi
dc.subject.otherkirjoitustaitofi
dc.subject.otherarviointifi
dc.subject.otherseurantafi
dc.subject.otheroppimisvaikeudetfi
dc.subject.othervarhainen puuttuminenfi
dc.titleVirtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon arviointiinfi
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904302347
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.date.updated2019-04-30T12:15:08Z
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange54-62
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume29
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2019.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright