Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla paljon oppilaiden näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat esittäneet paljon erilaisia tuloksia riippuen tutkittujen oppilaiden kulttuurista, iästä ja kielellisistä taidoista.
Tämä tutkielma tarkastelee suomalaisten alakoululaisten näkemyksiä natiivien ja ei-natiivien opettajien aksenteista opetuksessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden mielipiteitä ei-natiiveista kieltenopettajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta alakoulusta. Kyselyyn osallistui 20 viidennen luokan oppilasta. Vastauksista 18 olivat oikein täytettyjä, ja niitä käytettiin tulosten analysointiin. Analyysi toteutettiin sekä laadullisin, että määrällisin keinoin.
Tulokset osoittivat, että vaikka oppilaiden mieltymykset vaihtelivat natiivi- ja ei-natiiviaksenttien välillä, kukaan oppilaista ei ilmaissut negatiivisia mielipiteitä ei-natiiveja englannin opettajia kohtaan. Analyysissa kävi ilmi myös, että suurimmalle osalle oppilaista ei ollut väliä, onko heidän opettajansa natiivi vai ei-natiivi englannin kielen puhuja. Oppilaiden vähemmistö, joka ilmaisi mieltymystä toista opettajaryhmää kohtaan, totesi suurimmaksi osaksi haluavansa mieluummin suomalaisen ei-natiivin kuin natiivin opettajan.
Tämän tutkimuksen tulokset eroavat aiempien tutkimusten tuloksista, jotka ovat osoittaneet suurimmaksi osaksi oppilaiden mieltymystä natiiveja englannin opettajia kohtaan. On mahdollista, että kyseiset tulokset ovat Suomessa erilaisia, sillä täällä ei-natiivit englannin kielen opettajat ovat enemmistönä toisin kuin muissa maissa. Näiden seikkojen vuoksi tutkimus toimii hyvänä pohjana laajemmalle jatkotutkimukselle aiheesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
Finnish listeners’ perceptions of other non-native English speakers’ accents
Obeda, Lily (2020)As the role of English language broadens in the world, it is important to note how different users of English perceive their language peers in second language settings, and to understand what factors go into those ratings. ... -
“The Finnish accent is natural, anything else would be pretending” : Finnish EFL speakers’ accents as stylistic choices
Kovanen, Matti (2024)Suomalaisten englanninpuhujien aksenttivalinnoista on hyvin rajallisesti tutkimustietoa. Tutkimus on perinteisesti keskittynyt siihen, miten suullista kielitaitoa opetetaan kouluissa ja miten ymmärrettävää suomalaisten ... -
Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
Moisio, Linnea (2024)Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kieliasenteita suomalaisissa korkeakouluissa kandidaatin ja maisterin tutkinto-ohjelmissa opiskelevilla on afrikkalaisamerikkalaista englantia kohtaan siinä muodossa, jossa se ilmenee ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.