Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorKiukas, Jani
dc.date.accessioned2019-05-10T11:51:29Z
dc.date.available2019-05-10T11:51:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63883
dc.description.abstractSuomessa tekstikirjat ovat yhä tärkeässä roolissa vieraiden kielten ja etenkin niiden kieliopin opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitän täten, miten englannin kielen modaalisia apuverbejä esitellään suomalaisissa yhdeksäsluokkalaisille suunnatuissa englannin tekstikirjoissa. Tutkimuksessa ovat osallisena Otavan Top 9 ja Sanoma Pron On The Go 3. Vaikka tekstikirjat ovat yhä tärkeä osa kieltenopetusta Suomessa, ei ole tutkittu paljoa, kuinka niissä käsitellään kielioppia. Tutkimuksessani on kaksi tutkimuskysymystä. Ensinnäkin selvitän, minkälaisia esiintymistiheyksiä modaaliset apuverbit saavat tekstikirjoissa. Toisin sanoen tutkin, mitä apuverbejä esiintyy kaikista eniten ja mitä apuverbejä taas vähiten. Lisäksi selvitän, kuinka apuverbejä esitetään suhteutettuna Larsen-Freemanin teoriaan kieliopin opettamisesta. Löytääkseni vastaukset tutkimuskysymyksiin etsin kummastakin tekstikirjasta kaikki modaalisten apuverbien esiintymät. Jätin ainoastaan pois kirjojen aivan viimeisimmät sivut, joista löytyvät muun muassa sanastot. Kokosin esiintymät ja niiden lisätiedot Microsoft Word Excel -taulukointiohjelmaan, jonka avulla on helppo nähdä, kuinka usein eri apuverbit esiintyvät. Analysoin datan sekä määrällisen että laadullisen sisällönanalyysin keinoin saadakseni vastaukset molempiin tutkimuskysymyksiini. Tutkituissa tekstikirjoissa kolme yleisimmin esiintyvää modaalista apuverbiä ovat can, will ja would. Kolme vähiten esiintyvää apuverbiä puolestaan ovat may, might ja shall. Suurin osa apuverbeistä saa suurimmat esiintymistiheytensä juuri tekstikirjojen kielioppiosion yhteydessä, eikä niinkään muualla kirjojen sisällöissä, kuten tekstikappaleissa. Yleisimpien apuverbien osalta tekstikirjojen kielioppiosioissa käsitellään kattavasti niiden muoto, merkitys ja käyttö. Toisaalta mitä harvinaisempi apuverbi sitä vähemmän sen muotoa, merkitystä ja käyttöä on käsitelty. Tulokset voivat hyödyttää paitsi oppikirjojen suunnittelijoita myös opettajia. Opettajilla on valta päättää, ottavatko he kieliopin opetuksessaan esille joitakin sellaisia merkityksiä, joita oppikirjoissa ei välttämättä esitellä. Jatkotutkimusten osalta tulisi ottaa suurempi otanta tekstikirjoja. Lisäksi voitaisiin tutkia modaalisten apuverbien kaltaisten verbien, kuten be going to ja used to, esiintymistä.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoen
dc.subject.otherpedagogical grammar
dc.subject.otherEnglish modal auxiliaries
dc.subject.otherEFL
dc.title"You must be joking!" : presentation of the English modal auxiliary verbs in Finnish 9th grade EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905102539
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysotextbooks


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot