Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella peruskoulun toimintakulttuurin muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Koulun muutosta lähestytään rajojen ylittämisen näkökulmasta, koska toisistaan sosiokulttuurisesti poikkeavien toimintaympäristöjen välisten rajojen ylittämisen on todettu olevan elintärkeä voimavara toimintayhteisöjen muutokselle ja kehitykselle. Tutkimukseen ryhdyttiin, koska nykyisen koulujärjestelmämme kykyä vastata digitalisoituneen tietoyhteiskunnan osaamisvaatimuksiin on kyseenalaistettu.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää (N=4) luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tuloksissa koulun toimintakulttuurin muutokset näkyvät mm. rajojen ylittämisenä opetuksessa, oppilasaineksen monimuotoisuuden arvostamisena sekä eri toimijoiden osallistumis- ja yhteistyömahdollisuuksien lisäämisenä. Rajojen ylittämisen haasteisiin lukeutuvat mm. koulujen rajalliset resurssit, opettajien ja oppilaiden kiinnostuksenkohteiden väliin jäävän kuilun kaventaminen sekä opetuksen ajoittainen auktoritatiivisuus. Toimintakulttuurin muutoksen todetaan olevan riippuvainen mm. opetussuunnitelmasta, sekä työyhteisön jäsenten suhtautumisesta uusiin ideoihin ja toimintatapoihin.
Johtopäätöksenä on, että koulun toimintakulttuuri on osittain muuttunut kokonaisvaltaista oppimista tukevaan suuntaan, mutta koulun kehittäminen vaatii edelleen opetussuunnitelman muuttamista, opettajien rajoilla toimimisen kompetenssin kehittämistä sekä yhteistyön ja dialogisuuden lisäämistä työyhteisöissä ja oppimistilanteissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29596]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Koulutuksen perusturva ja oppimisen tuki perusopetuksessa. Osaraportti 1, Arviointiraportti
Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2005) -
Koulutuksen perusturva ja oppimisen tuki perusopetuksessa. Osaraportti 3, Syventävät artikkelit
Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2005) -
Koulutuksen perusturva ja oppimisen tuki perusopetuksessa. Osaraportti 2, Tausta ja tulokset
Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2005) -
Monikielisyys oppimisen pohjana perusopetuksessa
Kemppainen, Raija Pini; Lasonen, Johanna (Suomen kasvatustieteellinen seura ry, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.