Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa

Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella peruskoulun toimintakulttuurin muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Koulun muutosta lähestytään rajojen ylittämisen näkökulmasta, koska toisistaan sosiokulttuurisesti poikkeavien toimintaympäristöjen välisten rajojen ylittämisen on todettu olevan elintärkeä voimavara toimintayhteisöjen muutokselle ja kehitykselle. Tutkimukseen ryhdyttiin, koska nykyisen koulujärjestelmämme kykyä vastata digitalisoituneen tietoyhteiskunnan osaamisvaatimuksiin on kyseenalaistettu. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää (N=4) luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tuloksissa koulun toimintakulttuurin muutokset näkyvät mm. rajojen ylittämisenä opetuksessa, oppilasaineksen monimuotoisuuden arvostamisena sekä eri toimijoiden osallistumis- ja yhteistyömahdollisuuksien lisäämisenä. Rajojen ylittämisen haasteisiin lukeutuvat mm. koulujen rajalliset resurssit, opettajien ja oppilaiden kiinnostuksenkohteiden väliin jäävän kuilun kaventaminen sekä opetuksen ajoittainen auktoritatiivisuus. Toimintakulttuurin muutoksen todetaan olevan riippuvainen mm. opetussuunnitelmasta, sekä työyhteisön jäsenten suhtautumisesta uusiin ideoihin ja toimintatapoihin. Johtopäätöksenä on, että koulun toimintakulttuuri on osittain muuttunut kokonaisvaltaista oppimista tukevaan suuntaan, mutta koulun kehittäminen vaatii edelleen opetussuunnitelman muuttamista, opettajien rajoilla toimimisen kompetenssin kehittämistä sekä yhteistyön ja dialogisuuden lisäämistä työyhteisöissä ja oppimistilanteissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905092519Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share