”Eipä olla koskaan istuttu katsomuskasvatuksesta keskustelemassa kahvipöydässä” : katsomuskasvatus esiopetuksen opettajien kokemana
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tarkastelimme tutkimuksessamme esiopetuksen opettajien kokemuksia uusimpien opetussuunnitelmien ja ohjeistusten mukaisesta katsomuskasvatuksesta. Tutkimuksemme antoi lisää tietoa katsomuskasvatuksen käytännön toteutuksesta, siihen liittyvistä haasteista sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi selvitimme, kuinka katsomuskasvatusta tulisi esiopetuksen opettajien kokemusten mukaan kehittää tulevaisuudessa.
Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana oli fenomenologia ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina Jyväskylän seutukunnassa kevään 2019 aikana. Haastatteluihin osallistui seitsemän Jyväskylän seutukunnassa esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksemme mukaan katsomuskasvatusta toteutettiin usealla eri menetelmällä sekä esiopetuksen opettajien että evankelisluterilaisen seurakunnan työntekijöiden toimesta. Esiopetuksen opettajat pohjasivat katsomuskasvatuksen toteutuksen esiopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä omiin kokemuksiinsa ja uskomuksiinsa. He huomioivat myös huoltajien toiveet ja katsomukset suunnitellessaan ja toteuttaessaan katsomuskasvatusta. Toteutettu katsomuskasvatus nojasi vahvasti juhlapyhiin. Esiopetuksen opettajat pyrkivät toteuttamaan sitä kaikkien lasten kanssa yhteisesti, mutta toimintaa eriytettiin siitä huolimatta tunnustuksellisten tilaisuuksien kohdalla. Katsomuskasvatukseen liittyi myös haasteita, jotka kohdistuivat sen käytännön toteutukseen, tiedon puutteeseen, eriäviin ja negatiivisiin asenteisiin sekä huoltajien kanssa tehtävään kasvatusyhteistyöhön.
Tulevaisuudessa esiopetuksen opettajat kaipaisivatkin katsomuskasvatukseen selkeämpää ohjeistusta Opetushallitukselta. Tämän lisäksi katsomuskasvatuksessa tulisi huomioida paremmin lapsiryhmän kaikki katsomukset ja laajentaa katsomusten käsittely ulottumaan myös lähiympäristön katsomuksiin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti. Katsomuskasvatusta tulisikin jatkossa kehittää konkreettisia materiaaleja, menetelmiä sekä yleistä tietoisuutta lisäämällä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
Koskela, Sonja; Lehto, Lumi (1971)Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja ... -
Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Roikonen, Anna (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
Keckman, Anne-Marie (2023)Tässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.