dc.contributor.advisor | Eskelinen, Mervi | |
dc.contributor.author | Rantanen, Aurora | |
dc.contributor.author | Reinikainen, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2019-05-09T06:27:04Z | |
dc.date.available | 2019-05-09T06:27:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63850 | |
dc.description.abstract | Tarkastelimme tutkimuksessamme esiopetuksen opettajien kokemuksia uusimpien opetussuunnitelmien ja ohjeistusten mukaisesta katsomuskasvatuksesta. Tutkimuksemme antoi lisää tietoa katsomuskasvatuksen käytännön toteutuksesta, siihen liittyvistä haasteista sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi selvitimme, kuinka katsomuskasvatusta tulisi esiopetuksen opettajien kokemusten mukaan kehittää tulevaisuudessa.
Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana oli fenomenologia ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina Jyväskylän seutukunnassa kevään 2019 aikana. Haastatteluihin osallistui seitsemän Jyväskylän seutukunnassa esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksemme mukaan katsomuskasvatusta toteutettiin usealla eri menetelmällä sekä esiopetuksen opettajien että evankelisluterilaisen seurakunnan työntekijöiden toimesta. Esiopetuksen opettajat pohjasivat katsomuskasvatuksen toteutuksen esiopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä omiin kokemuksiinsa ja uskomuksiinsa. He huomioivat myös huoltajien toiveet ja katsomukset suunnitellessaan ja toteuttaessaan katsomuskasvatusta. Toteutettu katsomuskasvatus nojasi vahvasti juhlapyhiin. Esiopetuksen opettajat pyrkivät toteuttamaan sitä kaikkien lasten kanssa yhteisesti, mutta toimintaa eriytettiin siitä huolimatta tunnustuksellisten tilaisuuksien kohdalla. Katsomuskasvatukseen liittyi myös haasteita, jotka kohdistuivat sen käytännön toteutukseen, tiedon puutteeseen, eriäviin ja negatiivisiin asenteisiin sekä huoltajien kanssa tehtävään kasvatusyhteistyöhön.
Tulevaisuudessa esiopetuksen opettajat kaipaisivatkin katsomuskasvatukseen selkeämpää ohjeistusta Opetushallitukselta. Tämän lisäksi katsomuskasvatuksessa tulisi huomioida paremmin lapsiryhmän kaikki katsomukset ja laajentaa katsomusten käsittely ulottumaan myös lähiympäristön katsomuksiin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti. Katsomuskasvatusta tulisikin jatkossa kehittää konkreettisia materiaaleja, menetelmiä sekä yleistä tietoisuutta lisäämällä. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | katsomuskasvatus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset | |
dc.subject.other | katsomuskasvatus esiopetuksessa | |
dc.title | ”Eipä olla koskaan istuttu katsomuskasvatuksesta keskustelemassa kahvipöydässä” : katsomuskasvatus esiopetuksen opettajien kokemana | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905092512 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | esikoulu | |
dc.subject.yso | kasvatuskumppanuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |