dc.contributor.author | Ojala, Jari | |
dc.contributor.author | Räihä, Antti | |
dc.contributor.author | Karonen, Petri | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T11:06:52Z | |
dc.date.available | 2019-05-08T11:06:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | fi |
dc.identifier.citation | Ojala, J., Räihä, A., & Karonen, P. (2019). Ulkomaalaiset alukset ja paikalliset toimintamallit : Viipuri, Hamina ja suomalainen merenkulku 1700-1800-luvuilla. In T. Bergholm (Ed.), <em>Suomi saarena</em> (pp. 126-141). Nautica Fennica, 2018. Suomen merimuseo ; Suomen merihistoriallinen yhdistys. | fi |
dc.identifier.other | CONVID_28992172 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63835 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaisten laivojen merkitystä Suomen
ulkomaankaupassa 1700–1800-luvuilla. Meritse kulkeneen Suomen viennin ja tuonnin
kokonaiskuva on ollut kyseisellä ajanjaksolla pitkään vaikeasti hahmotettavissa, sillä
ulkomaalaisen tonniston merkitys erityisesti Kaakkois-Suomen ulkomaankaupassa on saanut
aiemmin vain vähän huomiota. Tämä artikkeli keskittyy Viipurin ja Haminan merenkulkuun
1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alkupuolella, joiden tarjoamien esimerkkien avulla
tutkitaan ulkomaalaisten alusten merkitystä laajemmin Suomen merenkululle. Tutkimus
tarjoaa uusia näkökulmia sekä suomalaisen että kansainvälisen ulkomaankaupan ja
merenkulun historiaan, sillä varsinkin Viipuri oli yksi Pohjois-Euroopan tärkeimmistä
sahatavaran vientisatamista läpi 1700- ja 1800-lukujen. Äskettäin digitoitujen ja
tietokantamuotoon vietyjen Tanskan Juutinrauman tullitilien avulla voidaan tutkia Itämeren
ja Pohjanmeren välistä merenkulkua keskiajan lopulta aina 1800-luvun puoliväliin. Aiemmin
Juutinrauman tullitilejä on ollut mahdollista käyttää joko massiivisena arkistoaineistona tai
1790-luvulle ulottuvien lähdejulkaisujen avulla. Digitaalisen tietokannan avulla tutkimus
voidaan ulottaa aina vuoteen 1857, jolloin tullin periminen Juutinraumassa lopetettiin. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen merimuseo ; Suomen merihistoriallinen yhdistys | |
dc.relation.ispartof | Suomi saarena | |
dc.relation.ispartofseries | Nautica Fennica | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | merenkulku | fi |
dc.subject.other | laivat | fi |
dc.subject.other | laivaliikenne | fi |
dc.subject.other | ulkomaankauppa | fi |
dc.subject.other | Suomi | fi |
dc.subject.other | Viipuri | fi |
dc.subject.other | Hamina | fi |
dc.subject.other | 1700-luku | fi |
dc.subject.other | 1800-luku | fi |
dc.subject.other | merchant shipping | fi |
dc.subject.other | ships | fi |
dc.subject.other | shipping | fi |
dc.subject.other | foreign trade | fi |
dc.subject.other | history | fi |
dc.subject.other | Finland | fi |
dc.subject.other | Viborg | fi |
dc.title | Ulkomaalaiset alukset ja paikalliset toimintamallit : Viipuri, Hamina ja suomalainen merenkulku 1700-1800-luvuilla | fi |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905082492 | |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | |
dc.contributor.oppiaine | Taloushistoria | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2019-05-08T09:15:08Z | |
dc.relation.isbn | 978-951-616-297-6 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 126-141 | |
dc.relation.issn | 1235-9122 | |
dc.relation.numberinseries | 2018 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2019 Kirjottajat & Suomen merimuseo & Suomen merihistoriallinen yhdistys | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |