Ulkomaalaiset alukset ja paikalliset toimintamallit : Viipuri, Hamina ja suomalainen merenkulku 1700-1800-luvuilla
Ojala, J., Räihä, A., & Karonen, P. (2019). Ulkomaalaiset alukset ja paikalliset toimintamallit : Viipuri, Hamina ja suomalainen merenkulku 1700-1800-luvuilla. In T. Bergholm (Ed.), Suomi saarena (pp. 126-141). Nautica Fennica, 2018. Suomen merimuseo ; Suomen merihistoriallinen yhdistys.
Julkaistu sarjassa
Nautica FennicaPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2019 Kirjottajat & Suomen merimuseo & Suomen merihistoriallinen yhdistys
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaisten laivojen merkitystä Suomen
ulkomaankaupassa 1700–1800-luvuilla. Meritse kulkeneen Suomen viennin ja tuonnin
kokonaiskuva on ollut kyseisellä ajanjaksolla pitkään vaikeasti hahmotettavissa, sillä
ulkomaalaisen tonniston merkitys erityisesti Kaakkois-Suomen ulkomaankaupassa on saanut
aiemmin vain vähän huomiota. Tämä artikkeli keskittyy Viipurin ja Haminan merenkulkuun
1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alkupuolella, joiden tarjoamien esimerkkien avulla
tutkitaan ulkomaalaisten alusten merkitystä laajemmin Suomen merenkululle. Tutkimus
tarjoaa uusia näkökulmia sekä suomalaisen että kansainvälisen ulkomaankaupan ja
merenkulun historiaan, sillä varsinkin Viipuri oli yksi Pohjois-Euroopan tärkeimmistä
sahatavaran vientisatamista läpi 1700- ja 1800-lukujen. Äskettäin digitoitujen ja
tietokantamuotoon vietyjen Tanskan Juutinrauman tullitilien avulla voidaan tutkia Itämeren
ja Pohjanmeren välistä merenkulkua keskiajan lopulta aina 1800-luvun puoliväliin. Aiemmin
Juutinrauman tullitilejä on ollut mahdollista käyttää joko massiivisena arkistoaineistona tai
1790-luvulle ulottuvien lähdejulkaisujen avulla. Digitaalisen tietokannan avulla tutkimus
voidaan ulottaa aina vuoteen 1857, jolloin tullin periminen Juutinraumassa lopetettiin.
...
Julkaisija
Suomen merimuseo ; Suomen merihistoriallinen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-951-616-297-6Kuuluu julkaisuun
Suomi saarenaISSN Hae Julkaisufoorumista
1235-9122Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rautaa ja terästä, vai uponneita unelmia : Belfastin laivat ja Pohjois-Atlantin onnettomuuksien uutisoinnin kehitys 1854-1914
Mäkinen, Aatu (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin Belfastin laivanrakennusta ja sen laivojen toimintaa Pohjois-Atlantilla 1854-1914. Tämän lisäksi käsittelen kyseisten laivojen siellä kokemia onnettomuuksia ja uutisointia. -
From salt to naval stores : Swedish trade with Southern Europe 1700–1815
Karvonen, Lauri (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Ruotsin ja Etelä-Euroopan välisen kaupan määrää ja rakennetta 1700-luvulla ja 1800-luvun alussa. Kaupan määrää tarkasteltiin sekä tonneina että rahallisina arvoina hyödyntämällä ... -
Suomalainen naisten surupukeutuminen 1890–1930-luvuilla : pukeutuminen kuolemankulttuurin ja sukupuolittuneisuuden ilmentäjänä
Rohde, Oona (2023)Taidehistorian maisterintutkielmassa tarkastellaan kuolemasuhteen muutoksia 1890-luvulta 1930-luvulle naisten surupukeutumisen ilmentämänä. Kuolemantutkimuksen piirissä katsotaan, että siirtymä kollektiivisesta yksityiseen ... -
Creating Global Markets : Seaborne Trade in Pulp and Paper Products Over the Last 400 Years
Ojala, Jari; Tenold, Stig (Springer, 2018)The declining cost of sea transport has been a necessary condition for the growth of the global pulp and paper industry, especially in regions remote from economic centres. Thus, pulp and paper industries and international ... -
Jatkuvuus ja muutosten hallinta : Hamina ja Lappeenranta Ruotsin ja Venäjän alaisuudessa 1720-1760-luvuilla
Räihä, Antti (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.