Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPiippo, Irina
dc.contributor.authorPortaankorva-Koivisto, Päivi
dc.date.accessioned2019-05-06T09:50:10Z
dc.date.available2019-05-06T09:50:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPiippo, I. & Portaankorva-Koivisto, P. (2019). Monikielinen käsitteenoppiminen valmistavassa opetuksessa, esimerkkinä matematiikka. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 10 (3). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/monikielinen-kasitteenoppiminen-valmistavassa-opetuksessa-esimerkkina-matematiikka">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63749
dc.description.abstractVastaantulo-hankkeen yhtenä teemana on ollut monikielinen käsitteenoppiminen erityisesti yläkoulun valmistavilla luokilla. Tavoitteena on ollut paikantaa niin hyviä käytänteitä kuin uusia tapoja tukea monikielistä oppimista. Tässä artikkelissa paneudutaan erityisesti matematiikan oppimiseen kielen näkökulmasta. Matematiikkaa ei välttämättä mielletä aineeksi, jonka oppiminen riippuu ensisijaisesti kielitaidosta. Muodostaahan matematiikka ja erityisesti numeerinen ilmaisu jo itsessään kielen, joka on näennäisesti kansainvälistä. Argumentoimme, että matematiikan kieli luokkahuoneissa on monikanavaisempaa ja kontekstisidonnaisempaa kuin usein ajatellaan ja että kielitietoinen opetus on ensiarvoisen tärkeää myös matematiikan kaltaisissa sisältöaineissa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/monikielinen-kasitteenoppiminen-valmistavassa-opetuksessa-esimerkkina-matematiikka
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.othervalmistava opetusfi
dc.subject.otherperusopetukseen valmistava opetusfi
dc.subject.othermonikielisyysfi
dc.subject.othermatematiikan opetusfi
dc.titleMonikielinen käsitteenoppiminen valmistavassa opetuksessa, esimerkkinä matematiikka
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905062415
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0