Työelämäläheisyyden kehittäminen monialaisen kieliasiantuntijan laaja-alaisen kandidaatintutkinnon opetussuunnitelmassa 2017–2020
Tapionkaski, S. (2019). Työelämäläheisyyden kehittäminen monialaisen kieliasiantuntijan laaja-alaisen kandidaatintutkinnon opetussuunnitelmassa 2017–2020. Yliopistopedagogiikka, 26(1), 46-48. https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2019/02/12/tyoelamalaheisyyden-kehittaminen-kieliasiantuntijan-kandidaatintutkinnon-opetussuunnitelmassa/
Julkaistu sarjassa
YliopistopedagogiikkaTekijät
Päivämäärä
2019Oppiaine
Soveltava kielitiedeTekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Peda-forum, 2019.
Monialaisen kieliasiantuntijan laaja-alaisen kandidaatintutkinnon työelämäläheisyyttä selvittävä hanke käynnistyi keväällä 2016 Jyväskylän yliopiston kielten laitoksella (nykyisin kieli- ja viestintätieteiden laitos) osana laajempaa opetussuunnitelmien uudistamistyötä. Termi ’työelämäläheisyys’ on lainattu Päivi Tynjälältä (2016), joka korostaa, että yliopisto-opintojen ei tarvitse olla työelämälähtöisiä, mutta hyvinkin työelämäläheisiä: jälkimmäinen voi toteutua työelämäyhteistyön kautta, mutta myös työelämärelevantteina opintojaksojen sisältöinä ja toteutuksina. Uusissa opetussuunnitelmissa vuosille 2017–2020 tutkintorakenne muuttui ja aiemman monialaisen kieliasiantuntijan suuntautumisvaihtoehdon pohjalta kehitettiin uusi monialaisen kieliasiantuntijan laaja-alainen kandidaatintutkinto. Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, miten uuden tutkinnon opetussuunnitelmaan saataisiin entistä paremmin mukaan työelämäläheisyyttä sekä laajemmin koko tutkintokokonaisuuden kannalta että yksittäisten kurssien osalta.
...
Julkaisija
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forumISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-8070Asiasanat
Alkuperäislähde
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2019/02/12/tyoelamalaheisyyden-kehittaminen-kieliasiantuntijan-kandidaatintutkinnon-opetussuunnitelmassa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28910805
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se oli niin selkeesti semmonen tutkijakoulutus" : alumnien kokemuksia kulttuuripolitiikan yliopisto-opintojen roolista asiantuntijuuden rakentumisessa
Huttunen, Miia; Jakonen, Mikko; Kumpulainen, Kaisu; Vierimaa, Sanna; Villman, Emmi (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2023)2000-luvun työelämän ja koulutuksen haasteena on kyky tunnistaa, tunnustaa ja kohdata erilaisia tiedon ja asiantuntijuuden muotoja. Tämä näyttäytyy erityisen tärkeänä kulttuurialalla, jota leimaa sekä eri sektorirajat ... -
Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknisen osaamisen jäljillä
Hiltunen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2015) -
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Tekniikan alan koulutuksen laajeneminen 1990–2023
Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2024)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.