Jump on the band wagon : English language and communication needs among event management professionals
Globalisaatio on vaikuttanut moderniin työelämään muun muassa lisäten kielitaidon merkitystä osana työntekijöiden ammatillisuutta. Englannin kieli näyttäytyy työelämässä
erityisesti kansainvälisten markkinoiden, omistussuhteiden ja verkostojen kautta. Tapahtumatuotanto on toiminut kansainvälisillä markkinoilla jo vuosikymmeniä ja kasvavan live busineksen ansioista Suomessa esiintyy vuosittain satoja ulkomaalaisia artisteja. Tapahtumatuotanto on kasvanut myös liike-elämän konferenssien ja kasvuyritystapahtumien osalta monipuolistaen työn sarkaa entisestään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on englannin kielen merkitys tapahtumatuotannon ammattilaisten työelämässä: millaisissa viestintätilanteissa englannin kieltä käytetään, millaista kielellisiä ja viestinnällisiä kompetensseja alan ammattilaisten
tulee olla. Tutkimuksen sivujuonteina toimi kulttuurienvälinen viestintä sekä sosiaalinen media, joiden yhteyttä englannin kielen viestintätilanteisiin selvitettiin kielitaitokartoituksen
yhteydessä. Tutkimus oli laadullinen haastattelututkimus, jonka aineisto koostuu kuudesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavat työskentelevät eri
tapahtumatuotannon tehtävissä ja organisaatioissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin kielen ja kulttuurienvälisen viestinnän taitoja tarvitaan tapahtumatuotannossa paljolti samoissa tilanteissa kuin muualla liike-elämässä. Tutkimuksen perusteella määrällisesti tärkeimmäksi osa-alueeksi osoittautui kirjallinen viestintä, kuitenkin niin että haastateltavat kokivat suulliset viestintätilanteet haastavammaksi. Kaiken kaikkiaan hyvät viestinnälliset- sekä sosiaaliset taidot koettiin työssä pärjäämisen kannalta erittäin tärkeiksi. Tulosten perusteella työelämään valmistavan koulutuksen tulisi ottaa huomioon alan erityisenglanti, erilaisten tekstilajien normit sekä erityisesti neuvottelutilanteissa vaadittava sovitteleva ja soveltava kielitaito. Tulosten mukaan tapahtumatuottajat hyötyisivät myös business englannin opinnoista esimerkiksi talous- ja sopimus jargonin osalta. Myös kulttuurienvälisen viestinnän osaamiselle nähtiin olevan tarvetta. Sen sijaan sosiaalinen media ei työllistänyt kyseistä vastaajajoukkoa, vaikka sen keskeinen rooli alalla tunnustettiin välittömästi. Tutkimuksen myötä koottiin
tapahtumatuottajan profiili, jota voi hyödyntää kohderyhmän kielten opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
"Hei mitä tää ny tarkottaa?" : experiences of intercultural communication and linguistic shock while using English abroad
Hautamäki, Annikka (2016)Globalisaation ja kansainvälistymisen myötä korkeakouluopiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus on lisääntynyt huomattavasti. Ulkomailla oleskelu on tarjonnut monille hyvinkin positiivisia kokemuksia, mutta uudessa ... -
International students' perceptions on their adaptation to Indonesia and their intercultural relationship development : special focus on differences in communication styles and the role of English as a lingua franca
Puumala, Satu (2015)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kansainväliset opiskelijat kuvaavat sopeutumistaan Indonesiaan. Sopeutumista tarkastellaan erityisesti niiden ihmissuhteiden valossa, joita opiskelijat loivat Indonesiassa. ... -
What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
Holopainen, Emmi (2022)Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.