dc.contributor.advisor | Kalmbach, Jean-Michel | |
dc.contributor.author | Tikanmäki, Katriina | |
dc.date.accessioned | 2019-05-02T06:40:17Z | |
dc.date.available | 2019-05-02T06:40:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63687 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen on iso osa näitä taitoja. Jos puhuja ei osaa tuottaa oikeita äänteitä tai sekoittaa ne keskenään, hän ei tule ymmärretyksi. Asiaa lähdettiin selvittämään tutkimalla suomalaisen, vasta ilmestyneen ranskan kielen oppikirjasarjan ääntämisharjoituksia. Oppikirjat määrittävät paljon opetuksen sisältöjä, joten on perusteltua tarkastella, miten ääntämisen oppiminen on niissä huomioitu.
Tutkittavaksi valikoitui Otavan oppikirjasarja J’aime, joka on ilmestynyt vuosien 2015-2018 välillä, ja joka on tarkoitettu yläkoulussa tai lukiossa alkavaan ranskan opiskeluun. Vertailukohtana ääntämisharjoituksille käytetiin Jean-Michel Kalmbachin ääntämisopasta, Guide de prononciation française pour apprenants finnophones. Se on suunnattu suomenkielisille, yliopistossa ranskan kieltä opiskeleville, jotka ovat usein itsekin aloittaneet ranskan opinnot yläkoulussa tai lukiossa. Ranskan äänteet on oppaassa jaettu sen mukaan, miten vaikeita niiden oppiminen ja hallinta suomenkielisille on. Siinä on huomioitu myös ne ranskan kielen kirjoitusasut, jotka voivat tuottaa heille vaikeuksia.
J’aime-oppikirjojen ääntämisharjoituksia analysoitiin niissä esiintyvien äänteiden ja kirjoitusasujen perusteella. Tutkittaessa huomattiin, että tehtävien jakaminen näihin kategorioihin oli välillä vaikeaa, ja jotkut harjoitukset eivät niihin sopineet. Lisäksi huomattiin, että useat ääntämistehtävät keskittyivät itse asiassa ranskan ja suomen kielten äänteiden erilaisiin kirjoitusasuihin, eivät niinkään äänteiden ääntämisen opetteluun. Kirjoissa ei tuotu esille äänteitä, joiden oppiminen olisi erityisen tärkeää ymmärrettävän ääntämisen kannalta, ja ääntämissäännöistä ja foneettisista aakkosista löytyi virheitä. Äänteiden kirjoittamiseen oppikirjat taas antavat hyvän perustan. | fi |
dc.format.extent | 100 | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905022365 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance Philology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 307 | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |